Skip to main content
فهرست مقالات

تعزیه در تهران

گزارشگر:

(1 صفحه - از 123 تا 123)

کلید واژه های ماشینی : تعزیه، تماشاگران، نسخه‌خوان، تعزیه در تهران، نسخه‌خوان حضرت علی، حضرت علی ( ع )، علا الدین قاسمی، شهادت حضرت علی، آقایان علا الدین، نسخه خوان‌های کودکی امام حسن، رضا حیدری و اسماعیل محمدی، هنر، تعزیه در جایگاه تعزیه، صحنه اجرای تعزیه، اجراها، بحیرا، نسخه خوان، قویدل، شب تعزیه، افطار، پیش‌کسوتان، اسماعیل محمدی و سایر نسخه‌خوانان، رضا حیدری، امام حسن ( ع )، امام حسین ( ع )، قاسمی نسخه‌خوان، تهیه‌کننده و گروه‌های پیش‌کسوتان، هنر نسخه خوانان، خوب، تأثیر فوق العاده‌ی هنر نسخه

خلاصه ماشینی: "ویژگی این اجراها در این بود که‌ تعزیه خوان‌ها همگی از پیش‌کسوتان و خبرگان با سابقه‌ی ایران،و واقعا دارای صدا و اجراهای خوب بودند. نسخه خوان‌ها،پیشکسوتانی از جمله آقایان:رضا حیدری، اسماعیل محمدی،علاء الدین قاسمی،احمد عزیزی،مهدی طائفی، مظفر قربان‌نژاد،قویدل،رضا لنکرانی،رضایی و صفاریان بودند. خوش‌ترین صداها متعلق بود به آقایان علا الدین قاسمی،رضا حیدری و اسماعیل محمدی و سایر نسخه‌خوانان نیز درخشیدند،زیرا همگی از نسخه‌خوانان با تجربه و پیشکسوت هستند. برتری‌های این گروه از تعزیه‌خوانان این بود که-برخلاف‌ گروه‌های مبتدی و کم‌تجربه-همراه نسخه‌خوانی نقش خود را نیز بازی می‌کردند. صحنه‌ی گرد نیز ایجاب می‌کند تا جایگاه تماشاگران به صورت‌ نیم دایره باشد و این نوع صحنه هم مناسب تعزیه است و هم یادآور صحنه و سالن تماشاگران یونان باستان،که 120 هزار تماشاگر را در خود جای می‌داد. جایگاه نیم دایره(نعل اسبی)موجب می‌شود که تماشاگران در حالت نشسته و مسلط بر صحنه اجرای تعزیه را به خوبی بینند و بشنوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.