Skip to main content
فهرست مقالات

مصاحبه: پیدا کردن بازار صادراتی نیاز به برنامه ریزی و تلاش مستمر دارد

مصاحبه شونده:

مصاحبه کننده:

(4 صفحه - از 42 تا 45)

خلاصه ماشینی:

"از آنجا که این مصاحبه‌ کلا پیرامون مهمترین مسائل‌ اقتصادی کشور،خاصه مسائل‌ صادراتی در برنامه دوم عمرانی‌ کشور دور میزد،متن مصاحبه مذکور عینا در این شماره‌"نامه اتاق‌ بازرگانی‌"و نیز در نشریه انگلیسی‌ زبان‌"ایران کامرس‌"ارگان اتاق‌ ایران،انتشار مییابد: ایران نیوز:در برنامه دوم برای‌ صادرات کشور ظرف پنجسال آینده، در بخش غیر نفتی 27 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است،بنظر جنابعالی پتانسیل صادراتی کشور در بخش غیر نفتی چقدر است و آیا این 27 میلیارد دلار قابل تحقق‌ است؟ مهندس خاموشی:یکی از هدفهای‌ برنامه دوم که به نتیجه مطلوب‌ نرسید،متأسفانه،توسعهء صادرات‌ غیر نفتی در حد تعیین نشده بود و بخصوص در بخش صنعت از هدف‌ خیلی دور ماندیم. ایران نیوز:ممکن است در مورد عراق بیشتر توضیح دهید؟ مهندس خاموشی:میدانید با توجه به رویدادهای پی‌درپی در عراق این کشور تا میان‌مدت،از دسترسی به فرآورده‌های صنعتی‌ کشورهای پیشرفته محروم خواهد بود و طبعا در تنگنا قرار خواهد داشت. ایران نیوز:در مورد افریقا نظرتان چیست؟ مهندس خاموشی:یک امکان‌ بالقوه خوب دیگر برای ورود به‌ بازارهای بین المللی،نفوذ در کشورهای آفریقائی است. ایران نیوز:نظرتان در مورد صادرات فرش که هم جنبه صنعتی و هم جنبه سنتی دارد چیست؟ مهندس خاموشی:آنچه در زمینه‌ فرش همهء ما را متأثر کرده است‌ اینست که معلوم نیست متولی یا ارگان حمایت‌کننده از این صنعت‌ کیست؟چه کسی یا سازمانی پشتوانه‌ سیاستگذاری در این امر است. ایران‌نیوز:نظرتان نسبت به‌ عملکرد مناطق ازاد و نقش آنها در توسعهء صادرات چیست؟ مهندس خاموشی:مناطق آزاد در صورتی خوب است که خارجیها در آنجا رفت و آمد داشته باشند و بیایند خرید کنند و بروند یا کالاها از آنجا به کشورهای خارج صادر شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.