خلاصه ماشینی:
"این بازارها دارای کاروانسراها و مهمانخانههایی بود که تجار در آنها به داد و ستد و تجارت مشغول بودند و دکانهای زیادی نیز در این بازارها وجود داشت که مرکز خرید و فروش اقسام امتعه و اجناس بود.
ابن سینا در این خصوص آورده است:«در بازارها،کاروانسراها و مهمانخانههایی وجود داشت که تجار در آنها به داد و ستد و تجارت مشغول بودند و دکانهای زیادی در این بازارها وجود داشت که مرکز خرید و فروش اقسام متاعها و اجناس بودند.
اصطخری و ابن حوقل در خصوص طرز آبیاری، (به تصویر صفحه مراجعه شود)مرو سه مسجد آدینه داشت که یکی را در ابتدای اسلام اندرون شهرستان بنا کرده بودند؛دیگری مسجد آدینهء کهن بود که در زیر دروازه شهر قرار داشت و آن را مسجد آدینهء ماهان مینامیدند.
البته بازرگانان نیشابور محصولات تولید شده در نیشابور را نه تنها در بازارهای آنجا،و کل خراسان، بلکه به شهرهای دیگر نیز برده و خرید و فروش میکردند و در عوض از آن شهرها و کشورها اموال دیگر مورد نیاز مردم را به شهر خود میآوردند.
چنانکه از معلومات اصطخری و ابن حوقل آشکار است،در پیشرفت اقتصاد مردم مرو،علاوه بر مقام مهمی که غلات و میوهها،مخصوصا خربزههای آن داشت،انواع محصولات و مصنوعات اهل صنعت و هنر که حاصل دسترنج پیشه وران بود و همهء این تولیدات در بازارها عرضه میشد نیز نقش اساسی داشت.
اصطخری برای تصدیق عقیدهء خود در جای دیگر اثرش آورده است:«از این معدنها آنچه در ولایت اسلام است،بهترین آنکه در حدود پنج شیر است و نقره میباشد»واقعا صنعت نقرهء پنج شیر از همهء این نقرهها که در جهان اسلام بود بیشتر و اساس تولیدات مردم این محل هم،همین نقره بشمار میآمد."