Skip to main content
فهرست مقالات

ساختار گرایی

مترجم:

نویسنده:

(5 صفحه - از 17 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : ادبی، داستان، روایت، نقد ادبی، مجاز، زبان، کاربرد، رمان، نشانه‌ها، ادبیات

خلاصه ماشینی:

"پرسشی که من می‌خواهم در این نوشته مطرح کنم این است که آیا پیشرفت در تئوری و روان‌شناسی به معنای پیشرفت در مطالعۀ انتقادی متن است؟**آیا حملۀ کامل فرمالیسم نو و ساختارگرایی برای ایجاد ارتباط با متنی منفرد،ممکن یا سودمند است،و چنان عملی چه حاصلی دارد؟آیا به وسیلۀ برهنه کردن و فاش نمودن عمقها و اختلافهای معنی- که امکان نداشت طور دیگری به خودآگاهی بیاوریم-مطالعۀ ما را پر حاصل می‌کند و آن را توسعۀ می‌دهد،و یا آیا فقط روش افراطی و بیهوده و بی‌معنی آکادمیک را تقویت می‌کند که با آن،اطلاعات یک مجموعه مقولات با مجموعۀ دیگر،و یک اصطلاح با دیگری خلط و درهم می‌شود بدون اینکه هیچ پیشرفت حقیقی در ارزشیابی و یا ادراک پدید آید؟ تحلیلهایی که ارائه می‌شود در واقع پاسخی مثبت به پرسشهای دستۀ اول و پاسخی منفی به دستۀ دوم است. معمولا گفته می‌شود که این گونه بررسی، وقتی که برای روایتهای یک نوع سنتی و قاعده‌مند و به طور شفاهی منتقل شده،به کار می‌رود،بیشتر از روایتهای ادبی تصنعی حاصل‌بخش است؛و شارحان و نمایندگان روایت‌شناسی،خود بارها به یادمان می‌آورند که هدفشان تفسیر متن نیست بلکه کشف و آشکار کردن سیستمی است که متنهای روایی را تولید می‌کند و خوانندگان با صلاحیت را به درک آنها راه می‌نماید. داستان واقعگرا به گونه‌ای برجسته در مفهومی دوگانه،مجازی است:این نوع داستان،کنشهایی را که در زمان و فضا مربوط به هم هستند و به وسیلۀ علت و معلول با هم یکدیگر ارتباط دارند با هم پیوند می‌دهند،اما از آنجا که نمی‌تواند به طور جامع شرح و توضیح دهد، پیرنگ روایت،اغلب در ارتباط مجازی با داستان است،متن روایی ضرورتا جزئیات اصلی را برمی‌گزیند و بقیه را حذف می‌کند یا نادیده می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.