خلاصه ماشینی:
برای آن دسته از خوانندگان که بیشتر بر عنصر اندیشه و گمانهای علمی در داستانهای علمی-تخیلی تأکید دارند،مثال مناسب دیگری از رمان«بحثی درباره دنیای جدید و سیارهای دیگر»(1638)اثر پدر روحانی جان ویلکینز3میآورم: «با این حال من به طور جدی و به دلایل مستحکم،معتقدم که میتوان بر ارایۀ پرندهای نشست و آن را چنان تکانی داد که سرنشینش را در هوا جا به جا کند.
اکنون شاید علاقهمندان به منطق و نظم بپرسند که چگونه یک رشته ادبی با نام پر زرق و برق و مغرورانه علمی-تخیلی،میتواند عناصر متفاوت و حتی متضادی مانند سفر فضایی و اژدهای آتشین را در خود جای دهد؟چه منطقی در این امر وجود دارد؟و مهتر از همه این که تعریف این رشته و حیطه ادبی چیست؟ متاسفانه واقعیت این است که تا این زمان هنوز هیچ تعریف واحدی برای این رشته ادبی به دست نیامده و یا شاید بهتر باشد بگوییم به تعداد خوانندگان علمی-تخیلی تعریف وجود دارد.
&%03941ADAG039G% برای ایجاد نوعی نظم در تعاریف باید علمی-تخیلی را به دو بخش عمومی تقسیم کنیم،در یکی علمی-تخیلی به صورت اساسی با انسان و رابطهاش با نوآوریهای علمی و اجتماعی،وقایع فیزیکی احتمالی نظیر بلایا و بحرانها سر و کار دارد،و در سوی دیگر داستانهای تخیلی-تخیلی (فانتزی)قرار دارن که بعد علمی ندارند و نظریه یا مطلبی یا منطقی خاص ارائه میشود،مانند gnir eht fo pihswolleF ehT (دوستان مخفل)اثر تولکین که در حیطه خود بسیار منطقی است،گرچه از جنها، کوتولهها،اژدهاهای آتشین،هیولاها و جاودوگران استفاده کرده است که همگی غیر واقعی هستند.