Skip to main content
فهرست مقالات

از نگاه منتقدان تئاتر ایران مطرح شد: ضوابط، معیارها و کیفیت تئاتر تجربی

(4 صفحه - از 30 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر، تئاتر تجربی، نگاه منتقدان تئاتر ایران، منتقدان تئاتر ایران مطرح، هنر، تجربه، کارگردان، تماشاگر، نمایش، کیفیت تئاتر تجربی

خلاصه ماشینی: "این جمله چه‌ گستره‌ای را در برگرفته است؟ 3-در«تئاتر تجربی»چه عناصر یا اصول مشترکی به اثبات رسیده است؟ 4-«تئاتر تجربی در ایران»چه کیفیتی دارد؟ 5-معیارهای سنجش در موفق یا غیر موفق خوانده یک اثر تجربی چیست؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) رضا آشفته(عضو کانون ملی منتقدان‌ تئاتر) 1-تئاتر از آغاز پیدایش،مسیر پر تجربه‌ای را پیش‌ رو داشته است. نامداران و صاحب‌نظران آگاه و منصف تئاتر غرب نیز خود کتمان‌ نکرده‌اند که چنین بوده و دستمایه قوی و غنی فراوان-مستقیم و غیرمستقیم- برای ایجاد جریانی تحت عنوان تئاتر تجربی از مشرق زمین کسب شده است. آیا توانسته با مخاطب خاص و عامش ارتباط برقرار کند؟آیا توانسته اعاده معنا کند؟آنچه را که می‌گوید،دستاورد تازه‌ای است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) امین عظیمی(عضو انجمن نویسندگان و منتقدان خانه تئاتر) 1-تئاتر تجربی،آنچنان‌که ریشه‌ای انقلاب‌ صنعتی در قرن هجده،فهوم زندگی را برای انسان‌ متحول کرد،خیز برداشت و نخستین دستاوردهایش‌ را در سالهای آغازین قرن بیستم به نمایش گذاشت. 2-تئاتر تجربی،می‌تواند حاصل فردیت پدید آورنده‌اش باشد؛اما لزوما هنری‌ شخصی نیست؛چرا که رویکرد تئاتر تجربی،غالبا شکستن فرمهای رایج و در انداختن‌ طرحی نو در زمینه محتوایی آثار است؛گرچه نحوه این ساختارشکنی،می‌تواند کاملا مبتنی بر فردیت یک کارگردان و افق دید او باشد؛اما در نهایت حاصل کار شخصی‌ نیست؛زیرا تمامش در معرض تماشاگر قرار می‌گیرد تا مخاطب نیز با افق دید او و گستره ذهنش با آن ارتباط برقرار کند و در تعامل با اجرا،بهره‌ای از آن ببرد. اگر اثری،نام تئاتر تجربی را یدک می‌کشد باید بتواند که با ارجاعات فرا متنی و حتی درون متنی،ساختار غیرمتعارف و نوین خود را برای مخطب تعریف و تبیین کند،نه آنکه بدون هیچ اندیشه یا فکر همه قواعد را درهم بشکنیم و بعد چیزی را جایگزین نکنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.