خلاصه ماشینی:
"ویژگی شاخص این جریان تئاتری،رادیکالیسم بود و یک دهه بعد و با نضجگیری تئاتر آوانگارد،بعضا به این جریان دهه بعد و با نضجگیری تئاتر آوانگرد،بعضا به این جریان تئاتری،تئاتر آوانگارد نیز اطلاق شد؛اما در کل خاستگاه تئاتر تجربی به شکستن ساختار و قراردادهای رایج تئاتر مبتنی بر اصول کلاسیک و رئالیسم باز میگرد و تا به امروز،همین ویژگیهای نوگرایی، پیشرو بودن،ساختارشکنی،تجربه حیطههای تجربه نشده و تأثیرپذیری از شرایط روز و بازنمود آنها با زبانی نو و اثرگذار(چه در زمینه فرم و چه در زمینه محتوا)در آثار نمایشی شاخصترین وجه ممیزه به تعبیری درستتر گستره تئاتر تجربی محسوب می وند.
اگر از معیار و ملاک در تئاتر تجربی سخن بگوییم،آنگاه ماهیت این جریان را زیر سؤال بردهایم؛اما میتوان گفت در تمامی این آثار،تنها یک قانون و منطق حاکم است که آن نیز مبتنی بر جهان متن اثر است.
اگر اثری،نام تئاتر تجربی را یدک میکشد باید بتواند که با ارجاعات فرا متنی و حتی درون متنی،ساختار غیرمتعارف و نوین خود را برای مخطب تعریف و تبیین کند،نه آنکه بدون هیچ اندیشه یا فکر همه قواعد را درهم بشکنیم و بعد چیزی را جایگزین نکنیم."