Skip to main content
فهرست مقالات

یادداشت: تئاتر تجربی و چند مسأله بنیادی

نویسنده:

(1 صفحه - از 33 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر ،تئاتر تجربی ،غرب ،تماشاگر ،تئاتر تجربی به شکستن ساختار ،جریان تئاتر ،تئاتر غرب ،کل خاستگاه تئاتر تجربی ،تئاتر آوانگارد ،ساختار ،حیطه تئاتر تجربی ،کوچه ،اصول کلاسیک تئاتر ،اثر ،فرم ،ایدئولوگ ،تئاتر تجربی محسوب ،اصول ،تئاتر مبتنی بر اصول ،یادداشت تئاتر تجربی ،تجربه ،کلی ،نضج‌گیری تئاتر ،دستوری ،آثار نمایشی غرب ،شکستن ساختارهای تثبیت‌شده از اصول ،دیکتاتوری ،عمل دراماتیک و وضعیتهای نمایشی ،تئاتر در ایران ،انسان

خلاصه ماشینی:

"ویژگی شاخص این جریان تئاتری،رادیکالیسم بود و یک‌ دهه بعد و با نضج‌گیری تئاتر آوانگارد،بعضا به این جریان‌ دهه بعد و با نضج‌گیری تئاتر آوانگرد،بعضا به این جریان‌ تئاتری،تئاتر آوانگارد نیز اطلاق شد؛اما در کل خاستگاه‌ تئاتر تجربی به شکستن ساختار و قراردادهای رایج تئاتر مبتنی بر اصول کلاسیک و رئالیسم باز می‌گرد و تا به امروز،همین ویژگیهای نوگرایی، پیشرو بودن،ساختارشکنی،تجربه حیطه‌های تجربه نشده و تأثیرپذیری از شرایط روز و بازنمود آنها با زبانی نو و اثرگذار(چه در زمینه فرم و چه در زمینه محتوا)در آثار نمایشی‌ شاخصترین وجه ممیزه به تعبیری درست‌تر گستره تئاتر تجربی محسوب می وند. اگر از معیار و ملاک در تئاتر تجربی سخن بگوییم،آن‌گاه ماهیت‌ این جریان را زیر سؤال برده‌ایم؛اما می‌توان گفت در تمامی این آثار،تنها یک قانون و منطق حاکم است که آن نیز مبتنی بر جهان متن اثر است. اگر اثری،نام تئاتر تجربی را یدک می‌کشد باید بتواند که با ارجاعات فرا متنی و حتی درون متنی،ساختار غیرمتعارف و نوین خود را برای مخطب تعریف و تبیین کند،نه آنکه بدون هیچ اندیشه یا فکر همه قواعد را درهم بشکنیم و بعد چیزی را جایگزین نکنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.