Skip to main content
فهرست مقالات

جستاری در تئاتر تجربی (برگرفته از متن سخنرانی محسن حسینی در دومین نشست دفتر پژوهش و انتشارات مرکز هنرهای نمایشی با رویکردی اجمالی به تداتر آوانگارد

سخنران:

(5 صفحه - از 35 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر، هنر، تئاتر تجربی، آوانگارد، آرتو، تئاتر آوانگارد، پرفورمنس، انتشارات مرکز هنرهای نمایشی، تماشاگران، صحنه تئاتر، جستاری در تئاتر تجربی، قرن بیستم، اکسیون، تجربه، هنر پرفورمنس، مرکز هنرهای نمایشی با رویکردی، آنتونن آرتو، بازیگری، هنر صحنه تئاتر، واژه‌های تئاتر تجربه‌گرا و آوانگارد، هنرمند آوانگارد، تداتر آوانگارد، بزرگان هنر صحنه تئاتر، تئاتر تجربه‌گرا، اثر، زبان، هنر آوانگارد، تجربه‌گرا، هنر اکسیون، واژه

خلاصه ماشینی: "»عملکرد تئاتر تجربی و شیوه کار تئاتر آوانگارد،مدیون اکسیون‌ ( Action )و رخداد و یا اتفاقی( Happening )و هنر پرفورمنس( The performance )است که بعد از جنگ جهانی دوم بشدت افزایش یافت و هنر صحنه‌ تئاتر را در دهه‌های 80 و 90 تحت‌تأثیر فوق‌العاده قرار داد و در سرآغاز هزاره سوم به تئاتر پست دراماتیک‌ منجر شد که به اعتقاد نگارنده،می‌توان از آن به یک نوع‌ زایش جدید برای تئاتر آوانگرد در مرحله تغییر قرن و به عبارتی«پست آوانگاردیسم»نام برد. در پایان بخش تنهایم سؤال باقی می‌ماند که چه انگیزه و ضرورتی باعث می‌شود آرتو در یک‌ مرکز درمانی-روانی به نام رودز توسط دکتر فردیر به‌ بند کشیده و شوکهای الکتریکی پیاپی به او وارد شود؟ این هنرمند خلاق 3000 صفحه مطلب جدی و ارزشمند به رشته تحریر در می‌آورد و 600 نامه منظم و باترتیب‌ خاص به بیرون از مرکز درمانی ارسال می‌کند و در کنار این همه ناملایمات و گرفتاریها به صداسازی و تمرینات‌ بیان ادامه می‌دهد تا شاید زمانی به تئاتر باز می‌گردد که‌ برنگشت. بدیهی است که جای خالی بسیاری دیگر از بزرگان‌ که در این روند سیال گونه تئاتر تجربه‌گرا به‌طور آوانگارد عمل کردند،خالی است و گاه گذرا از آنان نام برده شده‌ است؛بزرگانی مانند مه‌یر هولد،واختانگف،پیسکاتور، برشت و بویژه تئاتر آلفرد ژاری که در سرآغاز تغییر قرن‌ نوزدهم به بیستم در طبقه‌بندی تئاتر تجربی،جایگاه‌ خاصی را به خود اختصاص می‌دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.