Skip to main content
فهرست مقالات

نقد: به بلندی اساطیر اما زمینی (نقد نمایش «حریر سرخ صنوبر»)

نویسنده:

(2 صفحه - از 46 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : صنوبر، نمایش، حریر سرخ صنوبر، اساطیر، تاماز، بید سرخ، زبان، نازار، نمایش‌نامه، جهت‌گیری پیام به‌سوی مجرای ارتباطی

خلاصه ماشینی: "این روایت به عنوان مقدمه‌ نمایش(پرولوگ)خلاصه رنجهای زنی است که مورد ستم واقع شد؛اما نسبت به همه‌ شرایط آگاهی دارد و اکنون زمان مبارزه فرا رسیده است. او در این افکار غوطه می‌خورد،غافل از اینکه تاماز نیز در این‌ اندیشه است و اتفاقی که در سینما با عنوان Flash Forward مطرح است‌ در تئاتر-شاید برای اولین بار-رخ می‌دهد. نمایشنامه«محمد ابراهیمیان»یک اثر کلاسیک است و از پرولوگ آغازین تا گره‌گشایی نهایی،تماشاگر را با خود همراه می‌کند و اگر این درام پر از کشمکش و درگیری در کنار اجرایی قابل قبولتر واقع می‌شد ما شاهد یکی از تئاترهای اندیشمند در دهه اخیر می‌بودیم. نظریه ارتباط وی،شش عنصر سازنده دارد که هر رخداد زبانی را برجسته می‌سازد،هرگونه ارتباط زبانی از یک«پیام»تشکیل‌ شده است که از سوی گوینده یا به بیان کلی‌تر،«فرستنده»به«گیرنده»منتقل می‌شود. این ساده‌ترین شکل بیان ارتباط است؛اما هر ارتباط موفق باید سه عنصر دیگر را نیز همراه داشته باشد. » یا در صحنه اول از پرده دوم،نارنج به ترنج می‌گوید:«گفتم،هزار بار که نمی‌گویند شوان از صنوبر زن خواسته!نشنیدی؟»ب‌ 4- نقش فرازبانی هرگاه گوینده یا مخاطب بخواهند از مشترک بودن رمزی که به کار می‌برند مطمئن‌ شوند،پیامی به کار می‌برند که در آن جهت‌گیری به سوی رمز خواهد بود. دو سکوی شیبدار قرینه‌ در دو طرف سالن قشقایی ما را با فضایی تخت و بی‌عمق مواجه می‌کند و اگر افه‌های‌ نوری حاکم در صحنه،مخصوصا در پس زمینه صحنه نبود،طراحی صحنه بی‌کارکرد نمایشی باقی می‌ماند؛البته همین طراحی در صحنه‌های پایانی،جایی که در خانه صنوبر جمع شده‌اند به مددکارگردان می‌آید و تابلوهای قابل اعتنایی فراهم می‌آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.