Skip to main content
فهرست مقالات

میزگرد: بودن یا نبودن مؤلفه در تئاتر تجربی

مصاحبه شونده:

(5 صفحه - از 9 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر، تئاتر تجربی، تماشاگر، نبودن مؤلفه در تئاتر تجربی، سنت، رایانی، کارگردان، مهندس‌پور، هیهاوند، تئاتر تجربی گروه تئاتر بازی

خلاصه ماشینی:

"الان هم همین کار را می‌کنم و اصلا فکر نمی‌کنم که نوع تئاتر من باید تبدیل به یک فرمول شود؛البته گاه این اتفاق می‌افتد و متأسفانه تقلیدهایی صورت می‌گیرد که چون پیش‌زمینه‌ ندارند و فکور نیستند و ظاهر بینند،تجربه‌های جذاب و پسیانی:آنچه را که سنت می‌گویم،اصلا حرکت به سوی‌ جلو نیست. وقتی در تئاتر ایران،تجربه‌ای انجام می‌شود که تجربه‌ نویی است،باعث واکنش می‌شود؛اما آیا این واکنشها از سنت به دست می‌آیند؟فکر می‌کنم که در تئاتر ایران‌ بیشتر پیشکسوت‌گرایی وجود دارد تا سنت؛یعنی افرادی‌ هستند که تئاتر را به اعتبار خود تعریف می‌کنند و ما هم‌ چون احترام زیادی برایشان قایلیم به تبعیت از آنها ممکن است جلوی این حرکت نو را بگیریم و نگذاریم‌ پیش برود و آن تجربه را نفی می‌کنیم؛البته نفی ونقد از سنت حاصل نمی‌شود. کارگردانان تجربی،می‌خواهند فهم‌ تماشاگر به میدان نیاید و اصلا نفهمد؛اما اینکه این تجربه‌ کجا اعتبار دارد و کجا ندارد،بحث اصلی است و شاید هرگز خودشان تئاتر تجربی کار نکرده؛اما کمک‌ کرده یا حداقل سکوت کرده و مخالف نبوده‌اند. می‌خواهم بدانم که با چه‌ معیارهایی باید بسنجیم؟ براهیمی:اگر بخواهیم در یک فرهنگ تئاتری به واژه‌ تجربی رجوع کنیم،می‌بینیم که در اکثر آنها این واژه‌ وجود ندارد(در جهان)و می‌گویند یک اصطلاح برای آن‌ وجود ندارد و مرزهای آن با آوانگارد بسیار درهم آمیخته‌ است. هیهاوند:در تئاتر تجربی سه مزاحم وجود دارد:زیبا شناسی شخصی،صرف دانش و تئوریهای تئاتر و علایق‌ شخصی خودخواهانه،من باید درباره این سه موضوع، مفصل فکر می‌کنم تا به نتیجه قطعی برسم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.