Skip to main content
فهرست مقالات

بر فراز تاریخی پرنشیب (بررسی وضعیت تئاتر کودک و نوجوان در ایران - بخش دوم)

نویسنده:

(3 صفحه - از 54 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر، کودکان، کودکان و نوجوانان، نمایش، وضعیت تئاتر کودک و نوجوان، مرکز تئاتر پرورش فکری کودکان، کانون پرورش فکری کودکان، پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تئاتر کانون پرورش فکر کودکان، نمایشنامه‌ها، مرکز تئاتر کانون پرورش فکر، تاریخ ادبیات کودکان ایران، شکل‌گیری کانون پرورش فکری کودکان، ایران، تاریخ، کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان، شکل‌گیری تئاتر کودک، خصوص شکل‌گیری تئاتر کودک، تئاتر شهر، تماشاگران، بررسی وضعیت تئاتر کودک، تاریخچه تئاتر کودک و نوجوان، کتاب، نمایش‌نامه، سالن‌های تئاتر شهر اجرا، نوجوان در ایران، تئاتر کودک و نوجوان ایران، مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی، تئاتر و تئاتر عروسکی

خلاصه ماشینی: "«داود کیانیان»،که خود دوره‌ای مدیر این مجموعه بوده است در مقدمه کتاب‌ «تاریخ 20 سال فعالیت تئاتری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به همراه‌ دارد که در آن تئاتر به‌عنوان یک شاخه آموزشی پذیرفته می‌شود. » اما در بروشور نمایش«شاپرک خانم»،(بیژن مفید)یکی از اولین تولیدات کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان-سال 1352 هـ ش-،هدف مرکز تئاتر کانون، این‌گونه توضیح داده شده است: «هدف این کانون از ابتدا و ارائه بهترین نمایشنامه‌ها برای کودکان و نوجوانان‌ و سپس،آموزش تئاتر به آنان بوده است. » اما«مرضیه برومند»،هنرمند نام آشنای تئاتر،سینما و نمایش تلویزیونی در حوزه‌ کودک،در یادداشتی که دی‌ماه 1384 هـ ش در اولین عمومی انجمن تئاتر کودک‌ و نوجوان خانه تئاتر خواند،به مرور کوتاه خاطرات خود از دوران شکل‌گیری تئاتر کودک‌ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تئاتر شهر پرداخت و چنین اظهار داشت: «سال 1351 هـ ش،سال سوم دانشکده هنرهای زیبا،رشته هنرهای نمایشی بودم که‌ برای عضویت در اولین گروه تئاتر ویژه کودکان و نوجوانان که در کانون پرورش فکری‌ تاسیس می‌شد انتخاب شدم. » وی سپس در خصوص سرنوشت تئاتر کودک و نوجوان در سال‌های اخیر،اظهار می‌دارد:«با جدا شدن تئاتر شهر از تلویزیون و واگذاری آن به مرکز هنرهای نمایشی، رابطه گروه ما با این سالن گسسته شد،مدیران بعدی تئاتر شهر علاقه‌ای به تئاتر کودکان نداشتند،اغلب نمایش‌هایی که در سالن‌های تئاتر شهر اجرا می‌شد،از جنس‌ تئاترهای تجربی بودند و طبیعی است که این نمایش‌ها قادر نبودند نظر تماشاگران‌ معمولی را به خود جلب کنند،تئاتر شهر و به خصوص سالن‌های کوچک آن تبدیل شد به محافل خصوصی برای دست‌اندرکاران تئاتر و رابطه خانواده‌ها و بچه‌ها با تئاتر شهر قطع شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.