Skip to main content
فهرست مقالات

پرسش هایی پیرامون واقع گرایی

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 80 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر، تماشاگر، نمایش، بازیگر، رئالیسم، واقعی، واقع‌گرایی، کارگردان، آندره براسارد، هنری، رئالیستی، بازی رئالیستی، واقعیت، احساس، واقع‌گرایی در تئاتر، تئاتر رئالیستی کار، سوال، اجرا، شخصیت نمایشی، دیدن، زیبایی، ارائه بازی رئالیستی، بازیگران و کارگردانان برجستهء تئاتر، باور، رئالیسم در تئاتر، لوئیس ویژان، آن‌ماری کادیو، در تئاتر، نمایش رئالیستی، تماشاگر و شخصیت نمایشی

خلاصه ماشینی: "در رابطه با واقع‌گرایی همیشه این سوال مطرح بوده است که رئالیسم در تئاتر برای چیست؟بر چه چیزی دلالت می‌کند؟و چه عاملی با آن به مقابله می‌پردازد؟ علاوه بر این همیشه این تناقض مطرح بوده است که به‌طور معمول تماشاگران خواهان‌ یک بازی واقعی از بازیگر هستند که قابل لمس باشد و با ارائه یک احساس قابل باور و عملکرد منطقی بتواند در برانگیخته شدن احساساتشان به خوبی عمل کند و از سوی‌ دیگر بازیگران و کارگردانان برجستهء تئاتر بیشتر با بدگمانی و محافظه‌کاری به مقولهء رئالیسم می‌پردازند و آن را ارزیابی می‌کنند. «لوئیس ویژان»متذکر می‌شود که قصد بانیان و مسببان تئاتر واقع‌گرایی-که به‌عنوان یک نمونه تازه می‌توان از نمایش«شب»26با بازی«آن ماری کادیو»نام برد-ایجاد باور نزد تماشاگران بوده است به‌گونه‌ای که‌ آنها احساس کنند آنچه را که روی صحنه می‌بیند یک رویداد واقعی است؛و از همین‌ روست که با ظرافت هرچه تمامتر و به‌گونه‌ای موشکافانه به اجرای این‌گونه نمایش‌ها می‌پرداختند. درهم شکستن رئالیسم آیا رئالیسم بیش از آنچه به نظر می‌رسد قانع‌کننده و یا اطمینان بخش است؟و به‌ مراتب بیش از حد انتظار مخالفانش کارایی دارد تا آنجا که خود نیز گاهی آن را به کار می برند؟«آندره براسارد»-در پاسخ به سوالات مطرح شده در زمینه«درهم شکستن‌ »رئالیسم-رجوع می‌دهد به زمانی که در نمایش فلوتها35-کارگردان برای مقابله با واقعیت روی صحنه و درهم شکستن آن-اقدام به جابجایی سکوی تماشاچیان-از طریق هل دادن آنها-می‌کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.