Skip to main content
فهرست مقالات

نور و ظلمت در حکمت اشراق

نویسنده:

(6 صفحه - از 18 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : نور، اشراق، ظلمت، سهروردی، نور و ظلمت، ظلمت در حکمت اشراق، حکمت، فلسفه اشراق، عرفا، عبد الله تستری، حلاج، نور علی نور، تفسیر، عرفانی، معرفت، خداوند، حق، خلقت، شیخ اشراق، نماد، اسلام، ذات، آیه نور، فلسفه اشراق تهران انتشارات فلسفه، خلق، نور محمدی، محمد ( ص )، اصطلاح، بن حبش بن امیرک سهروردی، تفسیر آیه نور

خلاصه ماشینی: "ابو الحسن خرقانی به صراحت«نور الله»را هما ن هستی خداوند می‌داند و هر گونه حلولی را رد می‌کند:(خدای تعالی بر دل اولیای خویش از نور بنایی کند و بر سر آن بنا بنایی دیگر و همچنین بر سر این یکی دیگر تا به جایگاهی که همگی او خدا بود *یکی از حقایق رمزی پدیده نور و نقطه مقابل آن ظلمت است، پدیده‌ای که خود اساس و بحث‌ وجود در فلسفه اشراق و مبین‌ نبوغ و دید عمیق فلسفی‌ سهروردی است. او با ذکر سخن سهل‌ بن عبد الله تستری،منشأ نور محمدی را از نور خداوند می‌داند که به دست او صورت پذیرفته و نیز صادر شده است و بعد از صدها هزار سال که‌ در نزد خداوند باقی می‌ماند و در هر شبانه روز نیز هفتاد هزار بار نگریسته می‌شود و در هر نگاه نوری‌ جدید بر او افزوده می‌گردد،به مرحله‌ای می‌رسد که تمام موجودات از او آفریده می‌شوند و از نظر عین القضاة92نور محمد(ص)همانند صفت‌ اخص خداوند بر تمام افراد بشری پوشیده است و غیر قابل درک و دسترسی می‌باشد. این نور،در واقع همانند نوری فهمیده شده است که به پیامبران اعطا شده‌ است بنابراین دارای همان نقش معنوی است که نور محمدی در پیامبر شناسی و امام شناسی شیعی‌ دارد؟24 گذشته از مباحث گسترده به خصوص‌ موضع گیری سهروردی در برابر اندیشه ایرانی و یونانی و منشأ تفکرات وی که کسانی مانند کربن به‌ خاستگاه شرقی و غربی آن توجه کرده‌اند علاوه بر این با نگاهی مختصر به اقوال مشایخ بزرگ صوفیه‌ که این نوشتار در صدد ارائه گوشه‌ای از این بود."

صفحه:
از 18 تا 23