Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگو: خودمختاری یا مشارکت

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 24 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : کارگردان، نویسنده و کارگردان تئاتر، متن، میزانسن، اجرا، کار، ردپای، اهالی تئاتر دربارهء کارگردانی تئاتر، مخاطب، جرح و تعدیل

خلاصه ماشینی:

"چند تن از صاحب‌نظران و کارگردانان تئاتر،مساله‌ کارگردانی و ارتباط آن با نمایشنامه‌نویس را با پاسخ به‌ سوالات زیر مورد بررسی قرار دادند: 1-حد و حدود ارتباط نویسنده با کارگردان تا کجاست؟ 2-آیا ردپای کارگردان یا امضای او باید در اجرا دیده شود و اصولا چنین حضوری منطقی است؟ 3-کارگردان چه کارهایی را نباید در جایگاه‌ کارگردانی انجام دهد؟ دکتر علی دفیعی(کارگردان تئاتر) این مساله(به تصویر صفحه مراجعه شود) یکی از مهم‌ترین‌ مسایلی است که‌ همیشه برای من مطرح‌ بوده است. به‌نظر من اغلب اوقات کارگردان می‌تواند آنچه را که خود می‌پسندد و می‌داند برای اجرا مفیدتر خواهد بود، در اثر نویسنده تغییر دهد. عدم درک‌پذیری کارگردان از اثر خود باعث می‌شود مخاطب نیز متوجه این قضیه شود که کارگردان به زور می‌خواهد بافت نوشتار را به اجرا دربیاورد. حسین کیانی(نویسنده و کارگردان تئاتر) 1-اگر اشتباه نکنم(به تصویر صفحه مراجعه شود) این جریان باید درست‌ باشد که وقتی نویسنده‌ جدا از کارگردان است، وی باید به کارگردان‌ اعتماد کامل داشته باشد و این اعتماد بدان معناست‌ که کارگردان،اثر نویسنده‌ را در راستای تغییراتی‌ برای دراماتیک شدن آن‌ انجام می‌دهد. اگر قرار باشد بخشی از نوشتار حذف شود،بی‌شک‌ نویسنده خواهد فهمید که این کار هم به نفع نوشته است‌ و هم موجبات بهتر شدن اجرا را فراهم می‌کند. اگر متنی که توسط کارگردان‌ برای اجرا انتخاب می‌شود،فاقد آن تناسبات لازم برای‌ دراماتیزه شدن باشد،نباید این کار را انجام دهد و باید متن مربوطه را کنار بگذارد. علیرضا نادری(نویسنده و کارگردان‌ تئاتر) 1-به‌نظر می‌رسد(به تصویر صفحه مراجعه شود) حضور نویسنده اگر زنده‌ باشد و سرتمرینات‌ حضور پیدا کند خوب‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.