چکیده:
شهاب الدین یحیی سهروردی که به شیخ اشراق معروف است به سال 549 هجری در سهرورد دیده به جهان گشود.وی از دانشمندان بزرگ زمان خود و در مناظره و بیان مسائل فلسفی بسیار توانا بود. بر اثر مصاحبت با صوفیان به ریاضت و مجاهدت روی آورد و در نتیجه ریاضتها و مجاهدتها به مقام کشف و شهود رسید.شیخ اشراق از فیلسوفان نو اندیش بوده و در اظهار عقیده خویش بیپروا بود از این رو مورد دشمنی متعصبانی که توان درک اندیشههای او را نداشتند قرار گرفت و مانند بعضی از اندیشمندان بزرگ تکفیر و کشته شد.درباره قتل او گفتهاند که چون به حلب رفت و با دانشمندان آن دیار به بحث و مناظره پرداخت مورد حسد و کینه و تکفیر آنان واقع شد و سرانجام به فرمان صلاح الدین ایوبی به دست فرزندش الملک الظاهر که فرمانروای حلب بود به سال 587 به قتل رسید.شیخ اشراق خود به مشکل کار خویش آگاه و انجام کار خود را پیش بینی کرده بود.در مقدمه«حکمت الاشراق» درباره علت نگارش آن و اینکه ممکن است مورد انتقاد متعصبان واقع شود،چنین مینویسد:«ای برادران چندین بار از من خواستهاید که کتابی بنویسم و عقاید خویش را در آن در باب «حکمت الاشراق»اظهار کنم.باید بدانید که اگر حق تعالی با دانشمندان پیمان نبسته بود که سخن بگویند هرگز سخن نمیگفتم و با مشکلاتی که در این کار وجود دارد و خود نیز آن را پیش بینی کردهام،به بحث نمیپرداختم.شما از من خواستهاید که آنچه دریافتهام و محصول ذوقیات و مشاهدات من است بنویسم...آنگاه چنین مینویسد:حقیقت تنها آن نیست که گذشتگان گفتهاند و دیگر هیچ سخن تازهای نیست از این رو اگر از من سخن تازهای شنیدید تعجب مکنید،زیرا آنچه در این کتاب بیان میکنم با آنچه درباره حکمت ارسطو و مشائیان نوشتهام فرق دارد و تمام این مطلب محصول عقل و اندیشه نیست بلکه نتیجه کشف و عیان است.از این رو به تشکیک هیچ 2Lمشکک باطل نمیشود و آنکه اهل حقیقت و رهرو راه شهود است با طریقه من که طریقه پیشوای حکیمان یعنی افلاطون است موافق است...اگر در گفتارم رموز و اشاراتی است نباید آن را بر دشوار نویسی من حمل کرد و بدانید که حکیمان پیشین نیز از بیم توده نادان سخن به رمز و اشارت میگفتند و آنکه اهل بشارت است خود اشارت داند1...
خلاصه ماشینی:
"بنابراین حق تعالی که از جهت کمال بالاتر و برتر از هر موجودی است و نوریت و ظهورش از هر موجودی بیشتر است نزدیکترین موجودات به ماست،همان گونه که حق تعالی فرموده است: «نحن اقرب الیکم من حبل الورید» و همین شدت نوریت و ظهورش موجب خفای او بر ما است همان گونه که رسول اکرم(ص)فرموده است: «لیس حجابه الا لنوره و لا خفائه الا بظهوره»و به قول ملا هادی سبزواری: یا من هو اختفی لفرط نوره الظاهر الباطن فی ظهوره عقیده شیخ اشراق درباره علم حق تعالی و انوار مجرده: علم حق تعالی و انوار مجرده همان رؤیت و ابصار آنهاست،نه آنکه رؤیت و ابصار آنها به علم بازگشت کند و بگوییم ابصار در حق تعالی علم به مبصرات است،بلکه شیخ اشراق میگوید: نور الانوار مجرد محض است و هم اشیاء را به اشراق حضوری ادراک میکند بنابراین علم و بصر او یکی است و همه انوار مجرده نیز همه انوار مجرده کلها باصره و لیس بصرها یرجع الی علمها بل علمها (به تصویر صفحه مراجعه شود) یرجع الی بصرها و البصر لما کان ادراکه بکوفه حاسه نوریه و عدم الحجاب بینه و بین المستنیر فالنوریه مع عدم الحجاب فی المجردات اتم و هی ظاهره لذاتها فهی باصره و مبصره.
به همین ترتیب ظلمت نیز یا وابسته به خود گوهر است که در این صورت غسق *شیخ اشراق میگوید:ذات نخستین نور مطلق،یعنی خدا، پیوسته نور افشانی(اشراف) میکند،و از همین راه متجلی میشود و همه چیزها را به وجود میآورد،و با اشعه خود به آنها حیات میبخشد.
از این نسبت آغازین نور الانوار و نخستین نور صادر شده که از طریق تکثر «ساحتهای»معقول،با یکدیگر ترکیب میشوند، به طور ابدی،عالم انوار قاهره اصلی ایجاد میکنند،سلسله مراتبی نزولی به وجود میآید که سهروردی از آن به طبقه طولی تعبیر کرده است و مراد از آن،همان عوالم عقول است که سهروردی اصول اعلون و امهات نیز نامیده است(این تعبیر امهات را نباید با کاربرد آن در مورد عناصر[اربعه] اشتباه کرد)."