خلاصه ماشینی:
"این حرکت از خیال و آرزو تا رسیدن به واقعیت آنقدر تکرار میشود که مخاطب میماند کدام بخش از نمایشنامه رویا و خیال است و کدام یک از آن واقعی؟!اما هرچه از زمان نمایش بیشتر میگذرد و او(تماشاگر)به پایان نزدیکتر میشود دیگر شاهد این رفت و برگشتهای خیالانگیز و رویایی یا واقعی نیست بلکه،هرآنچه را که او در صحنه نمایش مشاهده میشود،واقعیتی میپندارد که ریشه در آدمهای اینجایی و اکنونی دارد.
حمید رضا آذرنگ براساس آرزوهای ساده چند آدم،داستانی را برای صحنه ترسیم میکند که ریشه در واقعیت دارد و بیآنکه بخواهد به دام چالههای احساساتگرایی(سانتی مانتالسیم) یا شعارگویی از دوران جنگ بیافتد،تلاش میکند آدمهای خود را همان گونه که هستند نشان دهد،نه آنگونه که باید باشند.
چون هر لحظه نقاط مبهم قصه،با این فلاشبکها و رفت و برگشتهای ذهنی و عینی برایمان روشن میشود و ما پیمیبریم که چگونه این آدمها در شهرشان محاصره شدند و اساسا خلیل چگونه شهید شد و چرا در صحنههایی که مادر و پدرش با هم صحبت میکنند او بالاخره پیدا میشود و آنها او را میبیند؟؟در واقع نویسنده با ایجاد «تنش دراماتیک3»و«آشکارسازی4»و بهرهگیری از تکنیک روایت موازی دو موضوع، عنصر غافلگیری درام خود را تقویت میکند.
وجود دو نیمکت آویزان که در وسط صحنه و بالای سنگریزهها قرار گرفته و به شکل«تاب»دیده میشود،هم تداعی کوپههای قطار خراب در ایستگاه راهآهن است و هم محمل خوبی است تا آدمها با نشستن بر روی آن،از خود و روابطشان با یکدیگر بگویند و به این ترتیب قصه را پیش ببرند."