خلاصه ماشینی:
"نخستینبار که ماکیاولی از تاثیر ماندگار نمایزش بحث کرده بود به این مهم پرداخت که خشونت در کمدی،عجیبترین و ناسازگارترین عاملی است که میتواند به دنیای کمدی راه یابد،اما با کمال تعجب وجود دارد.
کمدی که برای ایجاد خنده ابداع شده،آیا خشونت را از خلال خندهء تماشاگر در خود دارد یا از طریق ساختار به همراه میآورد؟ عدم تعادل،کارکرد موقعیت کمیک است و خندهء تماشاگر،کنش حاصل از تماشای کمدی.
افلاطون،کمدی را تصویر خیالی در ناتوانی تقدیر میداند و میگوید اگر قرار باشد تقدیر،اسباب شکست یک انسان را فراهم کند و ناگهان در لحظههای آخر معلوم شود تقدیر در انجام این فرجام ناتوان است،نظم و تعادل به هم میخورد و شادمانی شخصیت موجب خندهء تماشاگر میشود.
اما از سوی دیگر مصداق رسیدن به عدم تعادل رویهای است برای دست یافتن به شرایط نمایش کمدی.
کافکا میگوید چاپلین مثل هر کمدین اصیل دیگری دندان درندگان دارد و به جهان(وضعیت موجود زندگی انسان)حمله میبرد و این کار،ابزاری مثل خشونت میخواهد!
اما اگر در نمایشی سراسر لودگی دایم وضعیت خندهآور بیافرینی،مطمئنا شاهکار کمدی را ساختهای!مقایسهء هردوی این وضعیتها در عین تفاوت میتواند بیانگر این واقعیت باشد که خنداندن بیرحمانه و بدون توقف، شگفتانگیزترین کاری است که میتواند در جهان پر از خشونت و جنایت به آن دست زد.
چنانکه اگر قرار باشد به دلایل منطقی نظریهء افلاطون بپردازیم به این نتیجهء عقلانیتر میرسیم که خطر افشاگری کمدی در سیستم حاکمه میتواند معیارهای وجود خشونت در طرح کمدی را برای این بحث بگشاید."