خلاصه ماشینی:
"برای اینکه مجبور به این کار نشوید،در بازیگر کم (به تصویر صفحه مراجعه شود) هوشنگ هیهاوند بازیگرتان را هدایت کنید استعداد خود،حس غرور را زیاد کنید و سپس در جمع به او بگویید«اگر نمیتوانی،یا جمله را حذف میکنم یا خودم برایت میخوانم،تو هم عینا تکرار کن.
مردی ترسو،حتی اگر در نمایشنامه جایی برای ارایهء شجاعتش نداشته باشد،در او چیزی به نام شجاعت وجود دارد که یا سرکوب شده یا در نمایشنامه فرصت ارایه به آن داده نشده است.
اما فعلا فقط یک تصویر است در حد یک عکس و اگر نمای مقابلمان را بدون تغییر بدانیم؛مثلا«نمای درشت»؛ تصور کنید در طول چند دقیقه«اگر موضوع تصویر،متحرک باشد»،چقدر نقطههای سیاه و سفید در حال تغییر جا هستند و نیز چقدر تعداد آنها کم و زیاد میشود.
در تمرینهای اولیه که هنوز متن به صورت کامل مورد استفاده قرار نگرفته،موقعیتهایی را مهیا کنید تا بازیگرتان بهعنوان مثال با این سوال که احتمالا در ماهیت«نقش»او موثر است،روبرو گردد:آیا این«نقش»دارای همسر است؟اگر نیست آیا وضعیت بد اقتصادی او مانع گشته یا عاملی از عوامل جسمانی؟یا...
ت-زبان،اطلاعات و شخصیت اشاره شد که اساسیترین سوال یک بازیگر در ایفای یک«نقش»،یافتن پاسخهایی است که نقش به مهمترین سوال مربوط به خود میدهد: «من که هستم؟»؟ اگر شما یکی از انگیزههای روانشناختی«مکبث»را در جنایاتش یافتید،در حقیقت این کشف شما،پاسخ«نقش»به سوال بالاست.
برای درک بهتر این امر مهم توسط بازیگر،تمرینهای بسیاری وجود دارد که یک مثال را در زیر خواهید خواند: «مکبث،پادشاه را کشته،اکنون با دستهای خونآلود نزد همسر خود بازگشته است."