Skip to main content
فهرست مقالات

بدبینی های ابزورد، حکم زنگ ناقوس را دارند

مترجم:

(4 صفحه - از 79 تا 82)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر ابزورد، ابزورد، تئاتر، نمایش‌نامه، شخصیت‌ها، کامو، انسان، رویا، شعور، هام

خلاصه ماشینی:

"» (به تصویر صفحه مراجعه شود) تئاتر ابزورد-یا آنچه که منتقدان آن را تئاتر نامعقول می‌نامند،معنای‌ دوگانه‌ای دارد:موضوع آن از سویی ابزوردی وجود یا«وحشت آسایش»در هستی است؛وحشتی که با آن عقل بیدار می‌شود و از سویی دیگر،این‌ بیداری شدید به وسیله این آسایش،پوچی را به تصویر می‌کشد؛البته نه‌ به شیوه ارسطویی،بلکه با تجربه‌هایی کنار گذاشته می‌شود که به ژرفای‌ روح تسلیم شده و در برابر اندوه‌های وحشت‌انگیز نامعقولش مرتبط شده‌اند. اگر محور این تئاتر،جهان هستی در شکل ترس‌آور و تمدید شده و رو به ویرانی است،پس چه ضرورتی دارد که انسان زندگی کند و همیشه با آن بیدار برخورد کند؟اگر نقطه‌نظر اصلاح‌گران و نومیدان به یک جا ختم‌ می‌شود هردو گروه،دارای ادراکی برتر ازادراک ساده حیوانی هستند که‌ شعور و عشق به زندگی و مرگ را به هر شکلش ندارد. این را به وفور در آثار ادبی گمراه کننده فهم زندگی شاهد هستیم؛البته هدف ما این‌ نیست که بگوییم چنین ادبیاتی موجب روی‌آوردن به یأس و نومیدی است؛ ولی می‌خواهیم از این امر تا آنجا که ممکن است از دیدگاه پیروان این مکتب‌ و از دیگاه انسانی آن استفاده کنیم و بگوییم اینان ادب پوچی نمی‌آفرینند، بلکه پوچی را توصیف می‌کنند و در پشت این تصاویر سیاه،فضایی زیبا و قوی برای اندیشیدن وجود دارد و از همین‌جا است که خروجی‌های آن بسیار می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.