Skip to main content
فهرست مقالات

شیخ شهاب الدین سهروردی عارف است یا فیلسوف؟

نویسنده:

(9 صفحه - از 16 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : سهروردی ،شیخ شهاب‌الدین سهروردی عارف ،عرفان ،اشراق ،شیخ اشراق ،عرفا ،حکمة الاشراق ،نور ،شهود ،حکمت ،حکمت اشراق ،کتاب حکمة الاشراق ،عقل ،ذوق ،حکمای ،کتاب ،حکمت ایران باستان ،نفس ،رمزی ،شیخ اشراق کتاب حکمه الاشراق ،حقایق ،شیخ اشراق شهاب‌الدین سهروردی ،رمزهای عرفانی آثار سهروردی ،آثار شیخ اشراق ،منابع فکری شیخ اشراق شهاب‌الدین ،شیخ شهاب‌الدین سه ،آثار سهروردی ،کتاب حکمة الاشراق بیانگر حکمت ،رساله‌های عرفانی رمزی سهروردی ،رمزهای عرفانی سهروردی

خلاصه ماشینی:

"» شیخ اشراق اگرچه از روح تعالیم اشراقی حکمت ایران باستان، یونان باستان و عرفایی چون ذوالنون مصری،ابو یزید بسطامی، سهل ابن عبد الله تستری،منصور حلاج،شیخ ابو الحسن خرقانی‌ و ابو سعید ابی الخیر،از طریق مطالعه‌ی آثار آنان آشنایی داشته است و حتی با عارفان و مشایخ صوفیه‌ی زمان خود،مانند محی الدین عربی،ملاقات داشته و از تعلیم و تربیت آن‌ها بهره‌مند شده است،لیکن در هیچ مکتوبی از فردی به عنوان«پیر طریقت» او ذکری به میان نیامده است. وجوه مشترک اندیشه‌های عرفانی سهروردی با حکمای یونان‌ باستان-که می‌توان آن‌ها را از طریق مقایسه‌ی آثار سهروردی و کتب یونان باستان مثل«اثولوجیا»14به دست آورد-عبارت‌اند از: نحوه‌ی پیدایش موجودات و روابط آن‌ها براساس دو عامل‌ محبت و قهر؛برقرار بودن نسبت‌های عددی میان عقول و خصوصیات نوری آن‌ها؛عقیده در باب موسیقی افلاک؛ محرک بودن عشق و شیدایی در رسیدن انسان به مقام حقیقت و نزدیک شدن به«ایده‌ی نیک»و«نور الانوار»؛انحصار وجود در حوزه‌ی محسوس و معقول یا نور و ظلمت؛اختصاص قلمرو نور به قلمرو عقول و نفوس و ارباب انواع و تعبیر از خدا به‌ نور الانوار و جهان ظلمت به اجسام و اجرام؛آفرینش و عروج‌ نفس به عالم برین براساس عشق؛اختصاص داشتن مقام ریاست‌ حقیقی و اداره‌ی جامعه به حکیم(سهروردی از چنین شخصی به‌ ؛قطب زمان»یا«امام متأله»تعبیر می‌کند)؛کیفیت صدور کثرت‌ از وحدت و نحوه‌ی پیدایش عقول؛تشبیه فیضان و صدور کثرت‌ به تشعشع خورشید و دوام اشعه و دوام خورشید؛خیر محض بودن‌ وجود؛ضرورت ارتقا به عالم الهی و بازگشت به اصل خویش؛ توانایی رجوع به ذات خود و عروج به عالم قدس از طریق خلع‌ بدن؛به کار بردن کلمه‌ی«اشراق»در معنای تابیدن انوار از«نور الانوار»؛امکان اعتقاد به وجود عالم انوار و صور عقلی در ارباب‌ انواع از طریق شهود روحانی نه عقلی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.