Skip to main content
فهرست مقالات

کالبد شناسی سینمای ایران: بحران های سینمایی در بوته نقد (بخش آخر): بحران اندیشه و تفکر؛ اساسی ترین مشکل

نویسنده:

(3 صفحه - از 8 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : سینما، بحران، فیلم، سینمای ایران، بحران اندیشه و تفکر، سینمای ایران بحران‌های سینمایی، تبلیغات، هنرپیشه‌های، جوان، سینماگران

خلاصه ماشینی:

"اصل تبلیغ برای‌ هر کالا و اثری یک ضرورت است و اثری که‌ تبلیغات خوب و مناسبی نداشته باشد نمی‌تواند در جذب مشتری موفق باشد،اما تبلیغات داریم‌ تا تبلیغات!سابق بر این در تبلیغات-که شکل‌ها و انواع مختلفی دارند-روی بخش‌های جذاب‌ و صحنه‌های هیجان‌آمیز فیلم‌ها تبلیغ می‌شد و این موضوع در تمام انواع تبلیغات به چشم‌ می‌خورد،اما اکنون تفکر ستاره‌سازی(در واقع‌ شخصیت‌سوزی و پول‌سازی!)به شیوه‌ی‌ سینمای ضداخلاقی هالیوود و تمایل به کاسبی‌ در سینما،نوع تبلیغات را هم دگرگون کرده‌اند؛ در آنونس‌ها و تیزر فیلم‌ها معمولا روی چهره‌ی‌ بزک کرده‌ی هنرپیشه‌ها تأکید و فوکوس‌ می‌شود-از همین‌روست که تلویزیون به‌ خاطر مخاطب انبوهش با پخش این‌گونه‌ تیزرها مخالفت می‌کند-در پوسترها و پلاکاردها چهره‌های رنگ‌روغن‌زده‌ی بازیگران‌ در ابعاد بسیار درشت عرضه می‌شوند و از همه‌ قابل تأمل‌تر،آگهی‌ها و رپورتاژهای بعضی‌ نشریات است که روی جلد و صفحات داخلی‌ خود از تصاویر پوستری هنرپیشه‌ها و معمولا خانم‌ها استفاده می‌کنند این روند البته خاص‌ نشریات سینمایی نیست و گاه حتی هفته‌نامه، ماهنامه و گاهنامه‌هایی نیز برای فروش بیش‌تر از این ابتکار(!)سود می‌جویند. سال‌ها میان سینماگران فرهنگی و طرفداران‌ سینمای تجاری بحث و اختلاف وجود داشت و هیچ‌کدام باوجود داشتن پیروانی،خط مسلط سینما نبودند و عاقبت سینماگرانی که با ایده‌ی‌ تلفیق فرهنگ و صنعت،سینمای پاینده‌یی را نوید می‌دادند توانستند تاحدی اریکه‌ی این‌ عرصه را از آن خود کنند،اما واقعیت‌های‌ موجود،کم‌کاری فرهنگ‌سازها،نارسایی‌های‌ اجتماعی،نیازهای روزافزون مردمی و نگرفتن‌ پاسخ‌های مناسب،اوضاعی را پدید آوردند تا آن بخش که به سینما به‌عنوان ابزاری صرفا سرگرم‌کننده و تفریحی نگاه می‌کرد و الگویی‌ به‌جز فیلمفارسی(سینمای فردینی)نداشت و در سینما به دنبال سوداگری بود،چرخ هدایت‌ تولید را به‌دست گیرد و این،علی‌رغم همه‌ی‌ تب‌وتاب‌های سینماگران متعهد و فرهنگی و مسئولان سینمایی بود؛اکنون این نوع تفکر و سینما در ایران تقریبا حرف اول را می‌زند و این‌ در حالی است که کم‌تر فیلمساز متعهد،متدین (تصویرتصویر) یا اهل فرهنگی سرمایه و امکان لازم برای‌ تهیه‌ی فیلمی را دراختیار دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.