Skip to main content
فهرست مقالات

از ایده تا فیلمنامه (3): قالب فیلمنامه را بشناسیم

(2 صفحه - از 68 تا 69)

کلید واژه های ماشینی : فیلمنامه ،فیلم ،رمان ،قصه ،قالب فیلمنامه ،تصویر ،داستان ،شخصیت‌ها ،ماشین ،دوربین ،مرد ،فیلمنامه‌نویسی ،درون صحنه و گفت‌وگوهای شخصیت‌ها ،کارگردان ،دیالوگ ،فیلمبرداری ،گفت‌وگو ،پیرمرد ،مخاطب ،دوربین فیلمبرداری ،قصه‌ی ادبی ،جلال ،رمان حالات درونی شخصیت‌ها ،اتفاق ،درون ماشین از پیرمرد ،نویسنده‌ی قصه و رمان ،زندگی ،پیرمرد باز واکنش نشان ،نام جلال تصویر ،احساس

خلاصه ماشینی:

">کارگاه فیلمنامه‌ آموزش فیلمنامه‌نویسی از ایده تا فیلمنامه‌0بخش سوم) قالب فیلمنامه را بشناسیم جعفر حسنی می‌خواهیم فیلمنامه بنویسیم،اما آیا واقعا قالب بیانی آن را می‌شناسیم؟آیا به همهی زیر و بم‌های آن آگاهیم؟در قسمت‌های پیشین‌ گفتیم که فیلمنامه با قصه‌ی ادبی،رمان و حتی نمایشنامه تفاوت دارد؛ولی این تفاوت‌ در چیست؟آیا صرفا شکل ظاهری آن‌ها با هم متفاوت است و یا این‌که از لحاظ ساختار و جزییات دیگر هم هریک ظرافت‌های خاص‌ خود را دارند؟ فیلمنامه قالبی متفاوت با قصه‌ی ادبی‌ دارد. در رمان ود استان‌ راوی می‌تواند بگوید که شخصیت موردنظر از مشاهده‌ی فلان وضعیت یا شخصیت احساس‌ خوشایندی پیدا می‌کند،دچار نفرت می‌شود و یا سردرد به سراغش می‌آید،ولی در فیلمنامه‌ نمی‌توان به این سادگی عمل کرد؛آن‌چه در فیلمنامه نوشته می‌شود باید توسط دوربین‌ فیلمبرداری ضبط شود،چه‌طور دوربین می‌تواند سردرد،احساس خوشی یا نفرت را به‌تصویر بکشد،چه‌طور دوربین می‌تواند نشان دهد که‌ شخصیت مثلا به‌یاد اتفاقی که سال پیش برایش‌ رخ داده می‌افتد؟دوربین فیلمبرداری کنش‌ و واکنش‌ها را ضبط می‌کند،حرکات و رفتار بازیگران و عناصر صحنه را به تصویر می‌کشد و همین‌طور موسیقی و صداهای مختلف درون‌ صحنه و گفت‌وگوهای شخصیت‌ها را."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.