Skip to main content
فهرست مقالات

خطوط کلی یک طرح فلسفی برای نظریه ولایت فقیه

نویسنده:

(6 صفحه - از 62 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : ولایت ،اجتماعی ،تکامل ،سرپرستی ،نظام ،اراده ،اسلام ،فاعل ،تکامل نظام خلافت اجتماعی موضوع ،تکامل نظام خلافت اجتماعی تکامل ،بخش تکامل نظام خلافت اجتماعی ،اصل بودن توسعه نظام خلافت ،موضوع سرپرستی تکامل اجتماعی جامعه ،منزلت ،نظام خلافت اجتماعی ،نظام تکامل خلافت اجتماعی ،بررسی موضوع ولایت و سرپرستی ،سرپرستی تکامل اجتماعی ،امر سرپرستی تکامل اجتماعی ،اصالت ،نظام ولایت ،توسعه ،تبیین ،نظام اجتماعی ،دیدگاه ،اصل ،سیاست ،ولایت و سرپرستی ،نظام فاعلیت ،خلافت اجتماعی تکامل تاریخی

خلاصه ماشینی:

"2-سؤال اصلی:در اینجا پاسخ به این پرسش‌ را مد نظر قرار می‌دهیم که آیا در تکامل اجتماعی، فاعلیت محوری اصل است یا تصرفی و یا تبعی؟ توجه داریم که این سؤال دقیقا بر اساس و در راستای همان دیدگاه فلسفه نظام ولایت(در بخش اول)طرح می‌شود. یعنی آن پرسشی که‌ در مدل قبلی به صورت خرد مطرح می‌شد، اکنون در منظر تکامل خلافت اجتماعی عنوان‌ شده که آیا فاعلیت محوری اصالت دارد یا خیر؟ به عبارتی دیگر متغیر اصلی در رشد و تکامل‌ تاریخی عالم چیست؟ 3-هدف بحث:مدعا در این بخش،اثبات‌ اصالت سهم تأثیر ولایت تاریخی در نظام تکامل‌ اجتماعی است. براساس مفروضات اثبات شده در فلسفه نظام‌ فاعلیت(که در بخش اول اشاره‌ای به بعضی از اصول آن شد)،به تبع تأخر نظام حساسیتهای‌ انسانی از اراده،شکل گیری تمایلات اجتماعی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نیز تابعی از اراده‌های اجتماعی خواهد بود. یعنی اگر در فرد مقابله با تحریکات نفسانی موضوعیت داشته‌ باشد،آزمون اراده محوری نسبت به جامعه در نحوه برخورد با جبهه مقابلش خواهد بود چرا که‌ باید این آزمون،متناسب با امری باشد(سرپرستی‌ تکامل اجتماعی)که به او سپرده شده است. ب-تبیین لوازم: اولا-نتایج فلسفی: در این مورد به اختصار چند نکته را تذکر می‌دهیم: *قرار گیری رهبری در جایگاه‌ رفیع سرپرستی و منزلت برتر حوزه سیاست بر سایر ساختارهای اجتماعی و لزوم‌ تبعیت آنها،همه و همه دلالت‌ بر ولایت رهبری در تمامی‌ شؤون اجتماعی دارد که‌ حاصل آن،استنتاج مبانی‌ استراتژیک از دستورها و فرمانهای او می‌باشد."

صفحه:
از 62 تا 67