Skip to main content
فهرست مقالات

در حقیقت روح

نویسنده:

(4 صفحه - از 68 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : روح ،مادی ،جسم ،بدن ،مرگ ،حقیقت روح ،خواب ،انسان ،خدا ،نفس ،قرآن ،روح انسانی ،نفس انسان به‌وسیله مرگ بدن ،مرگ جسم موجب مرگ روح ،مومن ،حیات ،اسلامی ،درک ،سخن ،قالب ،خداوند ،حضرت علی ( ع ) ،فرشته مرگ ،مومنان علی ( ع ) ،دنیا ،جهان ،ارواح و فرشتگان خدا ،آیات قرآن ،نفس ناطقه ،علی ( ع )

خلاصه ماشینی:

"غزالی درباره روح،پس از مرگ‌ جسم می‌گوید: «وقتی که نفس انسان به وسیله مرگ بدن‌ را ترک می‌کند،با خود قوای وهمی و ادراک‌ را می‌برد،از بدن مادی چیزی با آن همراه‌ نیست و شخص به هنگام مرگ،به مرگ خود آگاه می‌شود و می‌داند که هم از بدنش جدا شده و هم از دنیا،ولی خود را با همان شکل‌ زمان زندگی تصور می‌کند. »(7) بو علی سینا در قصیده«عینیه»خود روح‌ انسان و نفس ناطقه را به کبوتری تشبیه نمود که از آشیان عالی به سوی قفس تن نزول کرده‌ و در توصیف آن،چنین می‌گوید:«آن لطیفه‌ روح،از دیدگان پنهان است و اتصالی که با بدن خاکی دارد از روی میل و رغبت نبوده و از روی کراهت بوده است و عجب آنکه پس‌ از وصول و اتصال به بدن،دیگر راضی نیست‌ مفارقت کند،در این صورت گریه و ناله سر داده و بر ماتم عزا می‌نشیند. در باب خلقت روح قبل از پیدایش بدن‌ روایات متعددی از معصومین وجود دارد که‌ برای نمونه به دو مورد آن اشاره می‌کنیم: امام صادق(ع)به نقل از رسول اکرم(ص) فرموده‌اند که آن جناب فرموده:روح بشر،دو هزار سال قبل از بدن‌های ایشان،آفریده شده‌ و در جو هوا می‌زیسته و افراد آن با یکدیگر آمیزش و شناسایی داشته‌اند و هر فردی که فرد دیگر را آنجا شناخت و انس گرفت،در این‌ جهان هم به یکدیگر علاقه دارند. »(61) زنون را رواقی و پیروانش را رواقیون‌ می‌نامند،وی درباره روح می‌گوید: «روح پرتوی از آفتاب زندگی که پایه همه‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) هستی‌هاست و این پرتو-مانند گرمی که از کسی به دیگری منتقل می‌شود و پس از انجام‌ گردش خود به پایه نخستین باز می‌گردد-پس‌ از مرگ نابود نمی‌شود و کار او همیشه‌ گرد آوردن و پراکنده کردن است."

صفحه:
از 68 تا 71