Skip to main content
فهرست مقالات

(فرم هایی ساده، فضائی رنگین، ساختاری غنی) چونان نقاشی ایرانی

نویسنده:

(7 صفحه - از 50 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، ماتیس، رنگ، هنری، هنری ماتیس، زن، نقاشی ایرانی، فرانسه، نور، استاد

خلاصه ماشینی:

"A. BOUGUEREAU یک هنرمند آکادمیک‌ بسیار مشهور در زمان خودش بود؛طراحی‌ بسیار زبردست و نقاشی بسیار ماهرکه‌ در نقاشی کردن«تروتمیز»از پیکره‌ها، استاد بود،سپس هنری ماتیس به مدرسه‌ هنرهای زیبا (beaux-arts) رفت،جائی که‌ یک نقاش پراستعدادتر و خوش‌قریحه‌تر از«بوگرو»وجود داشت:کوستا و مورو ṣ(GUSTAVE MOREAU) سرودخوان نزول‌ آخر قرن،نقاشی پراستعداد که رنگ را به‌ کل عالی به کار می‌گرفت و یک آموزگار و مدرس بزرگ بود. استاد بزرگ که باعث تعیین مسیر و تشویق چهار هنرمند خلاق زمان خود (سزان،گوگن،ون‌گوگ و سورا)شده بود می‌توانست همچنان مورد پیروی ماتیس، مانیون و فریز (friesz) قرار گیرد. این یک کشف تازه است:ماتیس، پوانتیلیسم را رها می‌کند و یک تکنیک‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) بسیار مؤثر را بکار می‌گیرد. اما با این همه،او به کار ادامه داد و حتی یک تکنیک تازه و انقلابی ابداع نمود: کاغذهای بریده شده،کلاژ کاغذهای رنگی‌ با فرمها و اندازه‌های مختلف و متنوع که‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) باعث خلق تابلوهای واقعی می‌شوند. در سال 1948،ماتیس راه دیگری پیش‌ گرفت:دکوراسیون کلیسای دمنیکن ونس‌ vence او برای این کلیسا،همه‌چیز را طراحی کرد:از اشیاء تزئینی مورد استفادهء کشیشها تا ویترای سرشار از نور و رنگهای درخشان. این تحول که در زندگی هنری ماتیس‌ آرام به نظر می‌آمد سرشار از انرژی و سرزندگی بود که با اختصاص جایزه‌ بزرگ بی‌ینال«ونیز»به او در سال 1950 خود را نشان داد؛همچنان که در نمایشگاه‌ بزرگ در موزهء هنر مدرن نیویورک در 1951 و در گشایش موزهء ماتیس در- cateau cambresis در سال 1952."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.