Skip to main content
فهرست مقالات

نقاشی آئینه ای است بازتابنده فرهنگ معاصر ایران

مصاحبه شونده:

(20 صفحه - از 60 تا 79)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، هنر، فرهنگ، فرهنگ معاصر ایران، بازتابنده فرهنگ معاصر، نقاشی معاصر ایران، منتقد، نقد، سنتی، تعهد

خلاصه ماشینی:

"یعنی همان روندی که از رنسانس به بعد در هنر مغرب زمین ادامه داشته در این‌جا هم ناچار است به شکل فشرده‌تری اتفاق بیفتد!به گذشته که‌ برگردیم می‌بینیم نقاشی ایرانی از قرن نهم هجری‌ قمری به تشخص فنی و معنوی‌اش دست پیدا می‌کند تا آرام‌آرام-از آغاز قرن یازدهم-استحاله و تغییر پیدا کند و این تغییر،برحسب تغییر شرایط اجتماعی و مراوده با جهان غرب و نفوذ هنر و فن‌شناسی آن‌جاست که شدت پیدا می‌کند تا اوایل‌ قرن چهاردهم هجری قمری که استحاله کامل‌ می‌شود. از عمده‌ترین مکتب‌های اواخر دههء سی و آغاز دههء چهل باید به مکتب سقاخانه اشاره کنم-و هر چند که جلیل ضیاءپور،سالها پیش‌تر و در آغاز کارش از نقش‌مایه‌ها و موضوع‌های محلی و سنتی‌ استفاده کرد-اما هنرمندان این گروه هدفشان این‌ بود که با تطبیق عناصر مختلف هنرهای سنتی و عامیانه با شیوه‌گرایی آزاد کنندهء مدرنیسم غربی‌ نیمه دوم قرن بیستم میلادی،به مکتبی دست پیدا کنند که در عین استفاده از زبان و ابزار مدرنیسم‌ جهانی،رنگ و بویی هم از قومیت و ملیت و مذهب و سنتشان داشته باشد. این گروه که وسیع‌ترین‌ و ماندگارترین نهضت هنری یکصد سالهء اخیر را (به تصویر صفحه مراجعه شود) راه برده‌اند در حقیقت کارشان را معاصر با کمال‌ الملک شروع کردند و با انکار نقاشی سنتی قاجاری‌ -که به انتها رسیده بود-و نقاشی آکادمیک مکتب‌ کمال الملک،به تقلید نقاشی از یاد رفته و منسوخ‌ چهار صد سال پیش ایرانی پرداختند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.