Skip to main content
فهرست مقالات

نقاشان گروه کبرا

نویسنده:

(12 صفحه - از 108 تا 119)

کلید واژه های ماشینی : نقاشان، نقاشان گروه کبرا، هنر، رنگهای، مار، تصویر، اجتماعی، کودکان، آثار نقاشی هنرمندان استیل، اروپا

خلاصه ماشینی: "هنرمندان پیرو گروه کبرا،تفاوتهای زیادی با یکدیگر داشتند: «اسگر یوزن»و«کارل آپل»از لحاظ ترکیب عنان‌گسیختهء شکلها و رنگهای درخشان خشن‌تر،و«آلشینسکی»و«کورنی»تا حدودی‌ بر کارشان مسلطتر بودند (به تصویر صفحه مراجعه شود) ساخته‌شده بود. زیرا نئوپلاسیسم(شکل‌آفرینی نو) موندریان،گرچه در سه دههء پیش جزو حرکتهای‌ پیشگام هنر تصویری بود و در نوع خود روشی‌ خلاقه،پویا و حتی کهنه‌ستیز محسوب می‌شد، اما عقلانیت حاکم و کارکرد متکی بر فکر و شکیبایی زمانمند و«هماهنگی بار آمده از تعادل‌ در تباین‌ها و تضادها»که در کار نئوپلاستی به‌ چشم می‌خورد،روح تحولگر و فوران احساس‌ نقاشان کبرا را فرومی‌نشاند و در چشم آنها به‌ منزلهء موانعی تلقی می‌شد که حس جوشان و کارآفرین هنرمند را در خود گم می‌کرد. آنها به تباینها و تضادهای مستتر در زاویهء قائمه و تعادل پایدار با خطهای مستقیم، و طرحی تدریجی و محاسبه شده،آنگونه که‌ هنرمندان گروه استیل حامی و مبلغ آن بودند، اعتقاد نداشتند و روح پرهیاهو و توفانی آن‌ها، مهلت پرداختن به«هماهنگی متعادل»،«قالبهای مسأله«هنر ملتزم»و بحث تعهد و مسئولیت در هنر، محافل روشنفکری اروپا را،شدیدا به خود جلب کرده بود. »8 دلیل احترام و پیروی نقاشان گروه کبرا از دو نقاش یاد شده به خصوص از«ژان دوبوفه» (متولد 1901)این بود که آنها تفکرات و تصمیمات‌ به عمل نپیوستهء خویش را در کار دوبوفه‌ می‌دیدند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) آنها ماشین و ماشینیسم را نمی‌ستودند و نه‌تنها در آن‌ نوعی انضباط معنوی و زیبایی جدیدی نمی‌دیدند بلکه‌ ماشینیسم و تکنولوژی لگام گسیخته را پایمال کننده روح انسان و کوبندهء عوالم و احساسهای معنوی او می‌دانستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.