Skip to main content
فهرست مقالات

هم نقد داریم و هم منتقد...

مصاحبه شونده:

(8 صفحه - از 128 تا 135)

کلید واژه های ماشینی : هنر، نقاشی، نقد، هویت، منتقد، تعهد، تاریخ نقاشی و مجسمه‌سازی ایران، تاریخ نقاشی و مجسمه‌سازی معاصر، دوره‌های تاریخ نقاشی و مجسمه‌سازی، اسلامی

خلاصه ماشینی: "در هنر پیش از کمال الملک براساس یک‌ الگوی مثالی و سرمدی،شکلها خلق و آفریده می‌شدند و این الگوهای سرمدی ذهنی یا ایمانی،ریشه در آرمانها و ایده‌آلهای ماوراءالطبیعی داشتند و شما این‌ الگو را در هخامنشیان و ساسانیان،با خودداری از تقلید کامل از طبیعت جابجایی زاویه دید-و حتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) انتخاب زاویه دید خاص برای دستیابی به آن الگوی‌ مذکور،ساده کردن و تغییر شکل دادن طبیعت اشیاء و پدیده‌ها و انتخاب نمادهای معنا داری مثل خورشید، درخت و... با حمله اسکندر و یونانی‌ مآب شدن برخی از جنبه‌های هنر،به‌ویژه در معماری‌ و مجسمه‌سازی،باعث شد که ایرانیان همانطور که‌ توسط سورنا سردار ایرانی به دفع حمله دشمن‌ بپردازند،توسط هنرمندان نیز بازگشت به خویش را که از دیدگاه آنان خویشتن عصر هخامنشی بود در عهد ساسانیان یکی از بزرگترین شعارهای (به تصویر صفحه مراجعه شود) زیباشناختی خود بدانند و الحق در این زمینه نیز موفق‌ بودند تا آن ذهنیت‌گرایی نمادین خاص ایرانی را آنچنان موفق بدارند که سنگ و ماده و چوب و کوه و دشت و صحرا دوباره شرافت معنا و روحانیت را بیابند. البته در این گرایش به هنر و سبکهای ایرانی،اشاره به دو سبک فوق که شما مطرح‌ کردید برای من جای سؤال است که چرا این دو؛مگر سبکهای دیگر در هنر معاصر مشاهده نمی‌شود؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) به‌نظر شما،آیا می‌توانیم از تعهد هنرمند،از تعهد تاریخی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی، فرهنگی،اخلاقی و دینی هنرمند سخن بگوئیم؟آیا اساسا هنر و هنرمند متعهد است یا هنر را آزاد از هرگونه تعهدی باید نگریست؟ هنر همیشه متعهد بوده است:گاهی متعهد به‌ روح انسان هنرمند،گاهی متعهد به دغدغه‌های او، گاهی متعهد به ایمان او،گاهی متعهد به فرصت‌طلبی‌ او،گاهی متعهد به خود و گاه جمع،گاه سرمایه‌داری، گاه کوبیسم..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.