Skip to main content
فهرست مقالات

این مشکلی است که گالری دارهای ما دارند

مصاحبه شونده:

(10 صفحه - از 166 تا 175)

خلاصه ماشینی:

"جناب آقای نامی،جنابعالی به مقولهء«هویت‌ گرایی»در هنرهای تجسمی چقدر و چگونه معتقدید و چرا؟ درهرحال آن هویت خودش را که نشأت گرفته‌ از فرهنگش و تاریخش و سنتهایش است درهرحال‌ خود را نشان خواهد داد البته این نشان دادن به‌طور عمدی و ظاهری نمی‌تواند باشد یعنی هرگاه که‌ به صورت ظاهری بخواهد انجام بشود و عمدی باشد آنموقع نتیجهء عکس خواهیم گرفت. حالا اگر یک نقاشی،(حالا ما از نقاشی‌ صحبت می‌کنیم)بیاید و برای اینکه ثابت کند که من یک‌ هویت ملی یا ایرانی یا مذهبی دارم چند تا صورت‌ ظاهری،چند تا موتیف و شکل ظاهری،چند تا رنگ را، بعضی از عناصر بسیار بسیار رو بنایی از سنت را مثلا بگیرد یا از ملیت را بگیرد و اینها را در کارش ارائه‌ بدهد و ادعا بکند که من دارای هویت هستم این را بنده‌ هرگز نمی‌پذیرم. هویت‌ در نهاد آدم جای دارد و همانطور که گفتم در خون ما جاری است و اگر صادقانه،من این را تأکید می‌کنم که‌ اگر هنرمند صادقانه،به خلق هنری بپردازد و (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) صادقانه از کلیه این فضاهایی که ما به‌عنوان هویت‌ فرهنگی اسم بردیم تأثیر گرفته باشد بدون تردید این‌ تأثیر را بیان می‌کند و در کارش دیده می‌شود و ارائه‌ می‌دهد. ولی تنها سنتهایی‌ که قابل امروزی شدن باشند و آنها پنهان هستند باید هنرمندی فرهیخته باشد،آگاه باشد،با مطالعه باشد، آگاه به تمام تاریخ و فرهنگ و روابط اجتماعی‌ سنتهای این مملکت باشد،هنر را خوب بشناسد، ضوابط خلق هنر را خوب بفهمد،هنرمند واقعی و راستین باشد یعنی به خودش دروغ نگوید،صادق‌ باشد اگر یک چنین کسی بود آنموقع می‌تواند به آن‌ سنتها،به آن ریشه‌های پویا،دسترسی پیدا کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.