Skip to main content
فهرست مقالات

زمانیکه بچه نیستیم، مرده ایم

نویسنده:

(20 صفحه - از 52 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : طراحی، هنری، حس، مخاطب، نقاشی، اثر، روح، اثر هنری، ابزار بیان هنری هنرمند، رنگ

خلاصه ماشینی:

"اما بهترین نمونه اینچنین آثار هنری که این نقاط اوج را دارا می‌باشند،اشعار ناب فارسی است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) بار دیگر ما به قصه آمدیم‌ ما از آن قصه برون خود کی شدیم‌ گر به جهل آییم آن زندان اوست‌ ور بعلم آییم آن ایوان اوست‌ گر بخواب آییم مستان وییم‌ ور ببیداری بدستان وییم‌ گر بگرییم ابر پر زرق وییم‌ ور بخندیم آنزمان برق وییم‌ گر بخشم و جنگ عکس قهر اوست‌ ور بصلح و عذر عکس مهر اوست‌ ما که‌ایم اندر جهان پیچ پیچ‌ چو الف او خود چه دارد هیچ هیچ‌ جها کن تا ترک غیر حق کنی‌ دل ازین دنیای فانی برکنی "هنرمند به آنچه‌ «می‌اندیشد»اهمیت‌ می‌دهد و نه آنچه‌ «می‌بیند»،اما اینگونه‌ بیان،معمولا چون در پرده‌هایی از ایهام و ابهام قرار می‌گیرد باید رمز شکنی شود تا در مدار ارتباطی انسان‌ قرار گیرد. برخی موارد نیز این نقش‌ برعکس شده و به گونه دیگری جلوه می‌کند و آن دنیای کبیری است که‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) "برخی از آثار طراحی نیز می‌کوشند که دنیای کبیر روح و جان هنرمند را در قالب چند خط و سطح و رنگ‌ متجلی سازند. به تعبیر دیگر هر قدر اثری فقط براساس اصول و مبانی طراحی و با دقت فنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) صرف اجرا شده باشد و احساس هنرمند در آن ظهور نکند فقط باعث‌ متحیر شدن مخاطب می‌گردد و فقط تحسین او را برمی‌انگیزد. هر اثر هنری نقاشی یا طراحی همچون یک ابزار (به تصویر صفحه مراجعه شود) "دغدغه نگاه و حضور چشمان مخاطب‌ باعث می‌شود که‌ هنرمند به راحتی‌ نتواند خود را از قید و بندهای تصنع و تکلف‌ برهاند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.