خلاصه ماشینی:
"میلادی)و استقرار پارتیان،هرچند شاهد تحمیل فرهنگ و هنر یونانی هستیم،ولی هنر ایرانی از (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شماره 1-مجسمه داریوش،شوش- دوره هخامنشیان(331-559 قمری.
در طول دورههای مختلف در این برخوردها، هنرمندان ایرانی گاها متأثر بوده و یا عناصری را از هنر دیگر فرهنگها اخذ کردهاند ولی آن را چنان با روح هنر ایرانی آمیزش دادهاند که حاصل،کاملا (به تصویر صفحه مراجعه شود) ایرانی شده است.
هنر ایرانی نه تنها در تماس با اسلام ادامه یافت بلکه با پذیرش فرهنگ اسلامی،قدرتمندتر از گذشته به حیات نوینی دست (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شماره 4-نقش روی سفالی شوش، هزاره چهارم قبل از میلاد،موزه لوور پاریس.
شاید یکی از مهمترین دلایل این ویژگی در هنر ایران،در حقیقت،روح اسلام و آداب معنوی است که طبع و ابعاد معنوی هنرمندان را به این جهت شکل داده است،بهطور مثال بسیاری از حکما مثل مولوی و شبستری بدون اینکه قصد شعر گفتن (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شماره 5-نقش روی سفال نیشابور- قرن چهارم هجری-موزه ملی ایران.
به طور مثال در دوره شاه عباس(1038-996 هجری)در اثر تحولات سیاسی و اقتصادی که در جامعه بروز کرد باعث گردید در هنر نقاشی ایران رکودی ایجاد شود ولی،رضا عباسی با ابتکار و نوآوری و رواج نقاشی تک ورقی،هرچند مسیر این هنر را تغییر داد،اما تحول و تحرکی جدید را در هنر نگارهگری به وجود آورد.
. p 1973, york New , Dorerpublications و همچنین نگاه کنید به:بازیگری و دیگران،سیر تاریخ نقاشی ایران-ترجمه محمد شکل شماره 6-نقش روی سفال نیشابور- قرن چهارم هجری-موزه هنر لوس آنجلس."