Skip to main content
فهرست مقالات

چه حاصل از آن همه رنج و هنرنمایی؟ گوهری مهجور و کم نظیر از هنر نقاشی قرن سیزدهم هجری قمری ایران

گزارشگر:

(6 صفحه - از 44 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : ناصر الدین شاه، نقاشی، قرن سیزدهم هجری، هنر نقاشی قرن، نقاشی قرن سیزدهم، رنگ، شاه قاجار، چهره ناصر الدین، مرمت، چهره، محمد حسین لله، شنل، نقاشی ناصر الدین، قمری ایران، نقاشی قدیم ایران، قطاعی، آثار نقاشان قدیم ایران، اصلی، قمری نقاشی، اثر، شاه قاجار نقاشی، گوهری مهجور و کم‌نظیر، رنگ سبز تیره، بینی ناصر الدین، نقاشی‌های رنگ، شاه قاجار کار، کم‌نظیر هنر نقاشی، رنگ روغن، حسین لله نقاش، قطاعی محمد حسین

خلاصه ماشینی: "گوهری مهجور و کم‌نظیر از هنر نقاشی‌ قرن سیزدهم هجری قمری‌ ایران آیدین آغداشلو چه حاصل از آن،همه‌ رنج‌ و هنرنمایی؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) این نقاشی‌ اثری است در حد کمال شیوه دورانش‌ و اگر نگوئیم که مطلقا بی‌نظیر است، قطعا در میان تمامی تک چهره‌هایی که‌ از ناصر الدین شاه در قرن سیزدهم هجری قمری‌ نقاشی شده،کم‌نظیر است. بنابراین از سر شیفتگی یا اغراق نخواهد بود (به تصویر صفحه مراجعه شود) اگر این نقاشی را یکی از مهم‌ترین و استادانه‌ترین‌ و ظریف‌ترین نقاشی‌های رنگ روغنی‌ای بدانیم‌ که در قرن سیزدهم از چهره ناصر الدین شاه قاجار کار شده است و البته باید در خاطر داشته باشیم‌ که نمونه عکاسانه و رآلیستی بسیار پراهمیتی نیز -در آغاز قرن چهاردهم هجری-محمد غفاری‌ کمال الملک از صورت ناصر الدین شاه-که بر صندلی نشسته-کشیده است که فعلا در موزه‌ هنرهای معاصر تهران محفوظ است و در نوع خود کم‌نظیر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.