Skip to main content
فهرست مقالات

خط و ربط

(10 صفحه - از 4 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : هنر، ابو حیان، نیهیلیسم، رئالیسم، ابن مسکویه، ابو ریحان، ابو حیان توحیدی، جسمی، پرسشهای ابو ریحان، غریب

خلاصه ماشینی:

"به هرحال،اگر ابو حیان،به جای قرن چهارم،در روزگار ما می‌زیست ممکن بود در رویارویی با آنچه در عالم اقتصاد و فرهنگ و هنر و سیاست ما-و خصوصا برای ما در عالم هنرهای تجسمی معاصرمان-،می‌گذرد پرسش‌هایی را مطرح نماید که یا ابن مسکویه، که از با فرهنک‌ترین مردم عصر خود و رئیس کتابخانهء ابن الحمید بود و یا مرجع و منبعی‌ دیگر-مانند یکی از هنرمندان آزاد و سرکش زمانهء ما،که نوشته‌هایش را گاه و بیگاه‌ می‌خوانم. سه:نسل بدبخت و فرشته و تئوفیل گوتیه و یگانه دلیل‌ زندگی(بدون حضور ابو حیان‌ توحیدی) می‌گویند تئوفیل گوتیه Thophile Gautier که ظاهرا در راءس عده‌ای‌ از هنرمندان جوان رمانتیک و پیرو «هوگو»ی بزرگ بود ادعا می‌کرد که:هنر یگانه دلیل زندگی است و باوجود این به درد هیچ کاری‌ نمی‌خورد. پرسشی که برایم پیش می‌آید این است که آیا هنر امروز و سیاست‌گذاران و مجریان آن،به راهی می‌روند که تئوفیل گوتیه تصویر کرد و یا درپی عمل به نصیحت و توصیهء شانفلوری و کوربه هستند و یا حتی فروتر از چیزی‌ که خانم ژرژ ساند George Sand در نیمهء سدهء نوزدهم دربارهء آن بیان کرده بود:«ما نسل‌ بدبختی هستیم. یعنی تظاهرات و هیجانات روحی،حاصل و نتیجه‌ای‌ از شرایط جسمی است و همهء احساسات و افکار انسان‌ها،نتیجهء مستقیم تغیراتی است‌ که در ساختمان جسمی حاصل می‌شود و وضع جسمی نیز از پدر و مادر به فرزند می‌رسد، چنانچه در یکی از اجداد نقض و اختلال جسمی وجود داشته باشد،«این نقض رفته‌رفته‌ زیاد شده،از نسلی دیگر می‌رسد و باعث می‌گردد که نسل‌های بعدی،الکلی یا فاحشه شوند و یا نقض‌های روحی دیگری پیدا کنند» در حوالی دههء هشتم قرن نوزدهم،چنین عقایدی،مورد نقد و اعتراض کسانی چون‌ گوستاو فلوبر قرار گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.