خلاصه ماشینی:
"با این وجود،در بسیاری از موارد همکاری میان استاد و آتلیهاش نتایج مثبتی داشته است: براساس کیفیت کار دستیاران و میزان سهم خود روبنس در خلق یک اثر،تابلوی نهایی میتواند بیان کننده تمامی قدرت هنری استاد باشد.
این اثر از دور یک تابلوی کامل به نظر میرسد اما از (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) این نابغههای دنیای هنر، پارا فراتر از زمان و فرهنگ خود گذاشته و با استفاده از این شیوه بیانی اولیه زبانی اسطورهای برای بیان حادثهای ابتدایی خلق کردهاند.
اساس این ترتیب ریتمیک،بر تناقض میان منحنیهای رو به بالا و رو به پائین همانطور که«باخ» انرژی کیهانی را آشکار میسازد، «روبنس» فضایی کیهانی خلق میکند و بهواسطه این خلقت ثابت میکند که از مفاهیم هنری دورهء رنسانس، یعنی فضا،انسان و جهان، فاصله گرفته است استوار میباشد که به شکل مارپیچی حرکت میکنند و درست در وسط تابلو،در چهره مریم مقدس،با یکدیگر تلاقی میکنند.
بدین ترتیب «روبنس»در این اثر هنری با اولین ریتمی که در طبیعت به وجود آمده است ارتباط برقرار میکند: در بسیاری از موارد همکاری میان استاد و آتلیهاش نتایج مثبتی داشته است: براساس کیفیت کار دستیاران و میزان سهم خود روبنس در خلق یک اثر، تابلوی نهایی میتواند بیان کننده تمامی قدرت هنری استاد باشد.
«وحشتهای جنگ»«روبنس»که زبانی فراتر از زمان خود دارد و«گرنیکا»زبان تمثیلی«پیکاسو» از جنگ،هر چتد در کل در تضاد با یکدیگر هستند اما زبان اسطورهای هنر آنها را به همدیگر نزدیک کرده است:واژههای استعاری«روبنس»در نگاه اول پیچیده به نظر میرسند اما با زبان کلاسیک فرمها کاملا قابل درک میشوند."