Skip to main content
فهرست مقالات

سیمای علی (ع) به روایت شاهنامه فردوسی

نویسنده:

(5 صفحه - از 94 تا 98)

کلید واژه های ماشینی : شاهنامه، رستم، فردوسی، روایت شاهنامه فردوسی، روایت، داستان، علی ( ع )، حضرت علی ( ع )، پهلوان، سیمای علی ( ع )، مردم، ادب، امام، داستان‌های عامیانه به حضرت علی، مذهب، شخصیت، ایران، خدا، زمین، روایت‌های عامیانه شاهنامه و فردوسی، اسلام، حضرت سلیمان ( ع )، امام علی ( ع )، پرداخت مردمی داستانهای شاهنامه، کشتی، میان روایات دلاوری‌های حضرت علی، فردوسی نامه، داستان‌های مردمی رستم و امام، سلیمان ( ع )، رستم و حضرت علی

خلاصه ماشینی: "مردم معتقدند که این امر سبب نظر کردگی‌ استاد توس شد و آن وصفهای زنده و زیبای‌ میدانهای نبرد شاهنامه نتیجه عنایت حضرت است‌ (21)در داستانی دیگر فردوسی بر اثر فشار محمود برای پایان نظم شاهنامه و نگرانی از ناتوانی احتمالی‌ خود در این کار،به بیابان می‌رود و پس از عبادت‌ و یاری خواستن از خداوند،می‌خوابد،در عالم‌ رؤیا در عالم حضرت علی(ع)علم و حکمت الهی‌ بدو می‌بخشند(22)تشویق حضرت بر نظم شاهنامه‌ و پایندگی فرهنگ ایران،و نظر کردگی دیدگان‌ فردوسی،علت سرودن شاهنامه و هنر والای به‌ کار رفته در آن را با امام علی(ع)پیوند می‌زند جالب‌ است که موضوع پیوستگی ملیت و مذهب در این گونه قصص،پیش از همه در متن مستند خود شاهنامه دیده می‌شود و فردوسی در کنار شاه‌بیتهای‌ جاویدانی مانند: بر این زادم و هم بر این بگذرم‌ چنان دان که خاک پی حیدرم (مسکو 1/3/112) دریغ است ایران که ویران شود کنام پلنگان و شیران شود (مسکو 2/138/194) در تحلیل نهایی نفوذ و سیمای علی(ع)مهر باز پرداخت مردمی داستانهای شاهنامه پس از بررسی روایات مکتوب،می‌توان به این نتیجه رسید که دو ویژگی مهم از شخصیت حضرت مورد توجه‌ سازندگان این قصه‌های پر شور و احساسمند بوده‌ است:1-سیمای معنوی و ایزدی مولی به عنوان‌ گشاینده دشواریها و مددکار دادخواهان 2-جنبه‌ شجاعت و پهلوانی حضرت که یکی از وجوه بارز شخصیت و زندگانی آن امام بزرگوار است و با بودن‌ عبارات بسیار مشهوری چون:«لا فتی الا علی‌ لا سیف الا ذو الفقار»در حق ایشان،اسطوره‌ مذهبی پهلوانی و به همراه رستم الگوی برترین‌ دلاور در باورهای مردم معتقد ایران شمرده‌ می‌شوند."

صفحه:
از 94 تا 98