Skip to main content
فهرست مقالات

مدرنیزاسیون در هنر دوره صفویه

نویسنده:

(12 صفحه - از 114 تا 125)

کلید واژه های ماشینی : هنر، هنر دوره صفویه، نقاشی، شاه، مسجد، ایران، معماری، کلیسا، حکومت، اصفهان، گنبد مسجد شاه و مسجد، سیاسی، مدرنیزاسیون در هنر دوره، تزئینات، مدرنیته، اروپایی، هجری، بیننده، شاه عباس، فرهنگ، شاه عباس اول، قدرت، معماری دوره صفویه، زمان حکومت شاه عباس، تصویر، نقاشی اروپایی، زمان، نقوش، زیبا، مسجد شاه

خلاصه ماشینی: "همزمان با تأسیس حکومت‌هایی که زمینه‌ را برای استقلال سیاسی ایران فراهم می‌کردند در جهان اسلام به‌ویژه مرزهای شرقی ایران‌ تحولاتی درحال تکوین بود که ادامه این تحولات‌ بر وضع کشور ما نیز تأثیر گذاشت. هنر متجلی شده در معماری صفویه در زمان‌ خود مدرن بود و به شکلی اعجازانگیز در عصر حاضر نیز دارای ویژگیهای اینچنین است. حتی در دوران اخیر نیز (به تصویر صفحه مراجعه شود) معماری بیش‌از دیگر هنرها به مدرنیسم و حتی‌ پست مدرنیسم واکنش نشان داده است. جالب اینجا است که تنوع این‌ نقوش در وجوه مختلف مقرنس‌ها باعث می‌شود که با تغییر زاویه‌دید ناظر،نقوش مذکور مرتبا با یکدیگر ترکیب شده و در هر قدمی که او بر می‌دارد فضایی تازه را پیش‌روی خود بیابد. اما یکی از بهترین تجلیات‌ وحدت در کثرت و کثرت در وحدت را در این‌ دو بنا در اوج خود متجلی شده است،هرگز باعث قرینگی،سکون و یکنواختی نشده است، در نگاه اول نقوش نزدیک به هم و حتی شبیه‌ به هم هستند،اما با دقت بیشتر،بیننده خود را در میان دریایی متنوع از فرم و رنگ غوطه‌ور می‌یابد که همچون جواهر در هر قدم و هر چرخشی به رنگ و فرمی تازه مبدل‌ می‌شوند. شاه‌ عباس دوم نیز در این زمینه تا بدانجا پیش رفت‌ که خود به آموختن نقاشی به شیوه اروپایی‌ پرداخت و به دستور او بود که چندتن از ایرانیان‌ از جمله محمد زمان برای فراگیری نقاشی به‌ رم فرستاده شدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.