Skip to main content
فهرست مقالات

دلایل و روند تأثیر پذیری نقاشی جوامع اسلامی از هنر غرب

نویسنده:

(6 صفحه - از 26 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی ،هنر ،تأثیر پذیری نقاشی جوامع اسلامی ،غربی ،نقاشی جوامع اسلامی از هنر ،اسلامی ،ژاپن ،هجری ،هند ،جوامع اسلامی از هنر غرب ،شرق ،قرن نوزدهم ،ایرانی ،نفوذ تمدن و فرهنگ غربی ،تمدن ،جهان اسلام ،قمری ،جهان ،نقاشی ایرانی ،عثمانی ،قرن نوزدهم میلادی ،هنر نفوذ تمدن و فرهنگ ،فرهنگ ،اروپایی ،نفوذ ،تأثیر نقاشی غربی در ایران ،تأثیر ،نقاشی غربی ،نفوذ هنر و فرهنگ ایرانی ،رنگ

خلاصه ماشینی:

"با تأثیر و نفوذ عظیمی که آنان از آغاز قرن دهم هجری در همه زمینه‌های تصویری-از تذهیب و کتاب‌آرایی و نقاشی و جلدسازی تا خوشنویسی‌ و نساجی و فلزکاری‌ -در امپراطوری تازه تأسیس‌شده‌ عثمانی باقی گذاشتند،درحقیقت باواسطه و غیرمستقیم، صورت و سلیقه اساسی هنر اسلامی این دوران را در تمامی سرزمین‌هایی که به تصرف عثمانیان درآمده‌ بود-از شمال افریقا تا مصر و شام و جزیره العرب- شکل دادند و به تعالی رساندند و شیوه هنری«ممالیک» در مصر و شام که وزنه‌ای درخور و قابل‌توجه بود، پس از آن دیگر دوام چندانی نیافت. در جایی، درباره هنرمند نقاشی می‌گوید: مانی رقمی که گاه تصویر ماندی رقمش به نقش تقدیر بر سنگ چو نقش آب بستی‌ هرکس دیدی سبو شکستی و یا در جایی دیگر،درباره نقاشان: سوی آفرینش نظر داشتند سودای زهر اصل برداشتند به نقش جهان صنعشان رهنمون‌ قلم پیششان بهر سجده نگون‌ ندانم به صورت چه فن می‌کنند که گویی به مردم سخن می‌کنند در منظومه قانون الصور،«صادق بیک افشار»-که خود نقاشی معتبر است-در اشاره به استاد«مظفر علی»، می‌گوید: به تمثال کسی کردی چو رغبت‌ چنانش ساختی کز اصل صورت‌ نیارستی کسی فرقی نهادن‌ مگر از جنبش و از ایستادن و در کتاب محیط التواریخ،«محمد امین بخارایی»در وصف«خواجه مقیم»نقاش می‌آورند: به رنگی شاخ گل را نقش بستی‌ که از لرزیدن کاغذ شکستی‌ به هر رنگی که صورت نقش بستی‌ به یک ایما دل سیرت شکستی (به تصویر صفحه مراجعه شود) و در توصیف استاد«عوض محمد»نقاش: غزالی را اگر تصویر می‌کرد ز بیم رم به پا زنجیر می‌کرد و استاد«کمال الدین بهزاد»: به نوعی می‌کشیدی چشمه آب‌ که مستسقی از او می‌گشت سیراب بنابراین شاید بتوان گفت که رسیدن به واقع‌گرایی‌ کامل در نقاشی ایران وهند و عثمانی،درحقیقت دست‌ یافتنی بود به یک آرزوی برنیامده دوردست و ایفای به‌ عهدی که همیشه در جوار نقاشی تمثیلی و خیال‌انگیز و ماوراء زمینی شرقی حضور داشت;ادعا بود یا هرچه، اما حضور داشت و فراموش نمی‌شد و ازاین‌رو، نمی‌شود سهم-یا سرزنش-این دگرگونی را به تمامی‌ متوجه جنبه فاعلی و سلطه‌گری تمدن غرب دانست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.