خلاصه ماشینی:
"هرجا که نقاشی ارتباطی با حوزههای معنوی و جهانبینیهایی که به شکلی ابعاد معنوی و غیره را مطرح میکردند داشته،خط بهعنوان مهمترین عنصر مطرح بوده است،و این خطوط قطعا منحنی است.
این مسأله در چین بوده است و خط عنصری برای اندیشه (به تصویر صفحه مراجعه شود) در ایران هم بهشدت نمایان است و بهطور کلی در هر جایی که تفکر دینی و جهانبینی- های معنوی مطرح بوده،خطوط بهعنوان مهمترین عنصر در آثار مطرح میشوند و خطوط منحنی اکثر این آثار را دربر میگیرند.
طلبههای مسیحی و نقاشهای مؤمن دوره بیزانس عموما کارهایی از این دست کردهاند،و من متوجه شدم که عدهای از نقاشهای پستمدرنیزم نیز نسبت به آن هنر گرایش دارند و کارهای بیزانس و اصولا میراث هنر معنوی در جهان را موردتوجه قرار دادهاند،منتها سعی دارند با عناصر صوری آن ادوار،فضایی معاصر ایجاد کنند،برای همین متکی به سطوح و خطوط و رنگهایی هستند که اتمسفر مقدس ایجاد میکنند.
برای من عجیب است که مثلا یک دانشجوی انگلیسی روی نقاشی ایرانی خیلی جدی کار میکند درحالی که در دانشکدههای خودمان به این امر بیتوجه هستند."