Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت عرصه آزمون و خطا نیست

مصاحبه شونده:

(13 صفحه - از 5 تا 17)

پسرک دبستان را تمام کرده بود.«خوسف»اما دبیرستانی‌ نداشت و فاصله‌اش تا بیرجند ناپیمودنی می‌نمود.پسرک اهل‌ بازی نبود.کشته و مرده مدرسه بود.هر روز به مدرسه‌ای می‌رفت‌ که برایش تمام شده بود.در و دیوار مدرسه را می‌کاوید و انتظار مبهم در وجودش جان می‌گرفت.یک روز«آقا سید رضا هاشمی» مدیر و تنها معلم دبستان خوسف از او خواست تا به جایش‌ سر کلاس برود تا او بتواند برای انجام کاری از مدرسه خارج شود. پسرک قیافه معلم به خود گرفت و سر کلاس رفت.بعد از آن روز رویایی،پسرک چند بار دیگر به جای آقا سید رضا معلم شد و در حالی که 11 سال بیشتر نداشت اولین تجربه شیرین معلمی را از سر گذراند.از آن پس همه آرزوهای پسرک در یک جمله خلاصه‌ می‌شد:کاش یک روز مثل آقا سید رضا معلم بشوم،یک معلم‌ واقعی. دکتر غلامحسین شکوهی پس از آن تجربه شیرین،واقعا معلم‌ شد و با اولین حقوق معلمی به پابوس آقا امام رضا(ع)رفت تا از او توفیق تحصیل علم با عمل را طلب کند و کرد. از روزی که واقعا و رسما معلم شد،تا به امروز 57 سال می‌گذرد و او در تمام این سالها منصب معلمی را به هیچ قیمتی ترک نکرده‌ است. دکتر به اروپا هم که رفت به عشق خبره شدن در کار معلمی رفت‌ و هنگامی که بازگشت باز معلم بود،معلم ماند و معلمان فراوانی‌ پرورش داد که هر کدامشان امروز نام آوران بزرگی در عرصه تعلیم و 2Lتربیتند.دکتر شکوهی،خود از یادآوری نام شاگردان برجسته‌اش‌ به وجد می‌آید و هنگامی که از عظمت شخصیت استادان و معلمان‌ خود نظیر محمود فرزان و جلال همایی یاد می‌کند،آثار خضوع‌ آمیخته به اعجاب در چهره‌اش هویدا می‌شود. استاد شکوهی از وضعیت کنونی تعلیم و تربیت می‌نالد و ریشه‌ مشکلات و معضلات نظام تعلیم و تربیت کشور را در فقدان یک مغز متفکر برای آموزش و پرورش می‌داند. مردی که نخستین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب بوده‌ است،اعاده حرمت و اعتبار معلم و معلمی را از مهم‌ترین وظایف‌ آموزش و پرورش در برهه کنونی می‌داند و بر این باور است که نظام‌ گزینش معلم در کشور ما،جذب علاقه‌مندان شغل معلمی را نتیجه‌ نمی‌دهد. نشست 3/5 ساعته کیهان فرهنگی با دکتر غلامحسین شکوهی‌ استاد برجسته تعلیم و تربیت کشور با حضور و مشارکت تنی چند از شاگردان سالهای دور و نزدیک او برگزار شد که هر یک از حاضرین‌ با تشریح ابعادی از شخصیت علمی و اخلاقی استاد،به سهم خود بر دستاوردهای این گفت و گو افزودند. آقایان دکتر باقر غباری استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه‌ تهران،سید علی محمودی معلم،مربی و مشاور تربیتی،جواد محقق‌ شاعر،نویسنده و معلم و علی اکبر کسائیان نویسنده و روزنامه‌نگار که هر کدام در مقاطعی از زندگی خود از محضر استاد شکوهی‌ بهره برده‌اند،یاران ما در سامان دادن این گفت و گوی خواندنی‌ بودند که از همه آنان سپاسگزاریم.

خلاصه ماشینی:

"جلال همایی در فضیلت استاد فرزان یک دو بیتی سروده که این را آقای صهبا نقل کرده است: *سر جلسه امتحان به دکتر صفا مؤلف کتاب«حماسه سرایی در ایران»گفتم:آقا!شما چرا از دیوان«ابن حسام قهستانی»هیچ‌ ذکری در کتابتان نکرده‌اید؟ ایشان گفتند:مگر ابن حسام‌ دیوان هم دارد؟ دوش از عارفی بپرسیدم‌ کی ز تو مشکلات دهر آسان‌ کیست امروز سید فضلا؟ گفت سید محمد فرزان فرزان خیلی عالم بود،مجتهد بود،فرانسه‌ می‌دانست،خیلی بزرگ بود استاد فرزان. مشکل را فهمیدم ولی دیگر دکتر باقر غباری:اولین باری که‌ خدمت استاد شکوهی رسیدم‌ ایشان فرمودند به جای اینکه یک‌ کتاب درسی را چند بار بخوانی و نمره 02 بگیری،کتاب‌های دیگری‌ را در همان موضوع پیدا کن و همه را یک بار بخوان ممکن است‌ به جای نمره 02 نمره 91 یا 81 بگیری ولی اولا از مطالعه‌ خسته نمی‌شوی؛ثانیا معلومات‌ تو بیشتر می‌شود. در آن مقطع که‌ تازه انقلاب پیروز شده بود،از یک طرف ما خوشحال بودیم که وزارت آموزش و پرورش را به‌ عهده کسی گذاشته‌اند که خودش اهل کار آموزشی‌ بوده،معلمی را از دبستان و از روستای زادگاهش‌ شروع کرده بعد پله پله مدارج تعلیم و تربیت را طی‌ کرده و به کرسی استادی دانشگاه رسیده است،در زمینه آموزش و پرورش تحقیقات مفصل کرده و صاحب تألیفات در این موضوع است،از طرف‌ دیگر این نگرانی را داشتیم که اگر چهره‌های علمی‌ گرفتار کارهای اجرایی بشوند،جامعه از کمالات‌ علمی آنها بهره کافی نمی‌برد و خودشان هم در زمینه‌های علمی دچار افت و توقف می‌شوند."

صفحه:
از 5 تا 17