Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت عرصه آزمون و خطا نیست

مصاحبه شونده: ؛

آبان 1380 - شماره 181 (13 صفحه - از 5 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت ،بیرجند ،شکوهی ،معلمی ،آموزش و پرورش ،دکتر شکوهی ،معلمی به پابوس آقا ،آقای دکتر شکوهی ،استاد شکوهی ،دکتر غلامحسین شکوهی استاد ،آقای دکتر شکوهی مشکل آموزش ،دکتر غلامحسین شکوهی ،سر کلاس ،نظام تعلیم و تربیت ،شکوهی استاد برجسته تعلیم ،پدر و مادر ،سر کلاس رفت ،آقا سید رضا معلم ،آموزش ریاضی ،محضر استاد شکوهی ،کار معلمی ،شغل معلمی ،وزیر آموزش و پرورش ،روش تدریس ریاضیات ،وزارت آموزش و پرورش ،معلمی رفت ،روش آموزش ،استادان و معلمان ،بیرجند درس ،بیرجند بروم

پسرک دبستان را تمام کرده بود.«خوسف»اما دبیرستانی‌ نداشت و فاصله‌اش تا بیرجند ناپیمودنی می‌نمود.پسرک اهل‌ بازی نبود.کشته و مرده مدرسه بود.هر روز به مدرسه‌ای می‌رفت‌ که برایش تمام شده بود.در و دیوار مدرسه را می‌کاوید و انتظار مبهم در وجودش جان می‌گرفت.یک روز«آقا سید رضا هاشمی» مدیر و تنها معلم دبستان خوسف از او خواست تا به جایش‌ سر کلاس برود تا او بتواند برای انجام کاری از مدرسه خارج شود. پسرک قیافه معلم به خود گرفت و سر کلاس رفت.بعد از آن روز رویایی،پسرک چند بار دیگر به جای آقا سید رضا معلم شد و در حالی که 11 سال بیشتر نداشت اولین تجربه شیرین معلمی را از سر گذراند.از آن پس همه آرزوهای پسرک در یک جمله خلاصه‌ می‌شد:کاش یک روز مثل آقا سید رضا معلم بشوم،یک معلم‌ واقعی. دکتر غلامحسین شکوهی پس از آن تجربه شیرین،واقعا معلم‌ شد و با اولین حقوق معلمی به پابوس آقا امام رضا(ع)رفت تا از او توفیق تحصیل علم با عمل را طلب کند و کرد. از روزی که واقعا و رسما معلم شد،تا به امروز 57 سال می‌گذرد و او در تمام این سالها منصب معلمی را به هیچ قیمتی ترک نکرده‌ است. دکتر به اروپا هم که رفت به عشق خبره شدن در کار معلمی رفت‌ و هنگامی که بازگشت باز معلم بود،معلم ماند و معلمان فراوانی‌ پرورش داد که هر کدامشان امروز نام آوران بزرگی در عرصه تعلیم و 2Lتربیتند.دکتر شکوهی،خود از یادآوری نام شاگردان برجسته‌اش‌ به وجد می‌آید و هنگامی که از عظمت شخصیت استادان و معلمان‌ خود نظیر محمود فرزان و جلال همایی یاد می‌کند،آثار خضوع‌ آمیخته به اعجاب در چهره‌اش هویدا می‌شود. استاد شکوهی از وضعیت کنونی تعلیم و تربیت می‌نالد و ریشه‌ مشکلات و معضلات نظام تعلیم و تربیت کشور را در فقدان یک مغز متفکر برای آموزش و پرورش می‌داند. مردی که نخستین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب بوده‌ است،اعاده حرمت و اعتبار معلم و معلمی را از مهم‌ترین وظایف‌ آموزش و پرورش در برهه کنونی می‌داند و بر این باور است که نظام‌ گزینش معلم در کشور ما،جذب علاقه‌مندان شغل معلمی را نتیجه‌ نمی‌دهد. نشست 3/5 ساعته کیهان فرهنگی با دکتر غلامحسین شکوهی‌ استاد برجسته تعلیم و تربیت کشور با حضور و مشارکت تنی چند از شاگردان سالهای دور و نزدیک او برگزار شد که هر یک از حاضرین‌ با تشریح ابعادی از شخصیت علمی و اخلاقی استاد،به سهم خود بر دستاوردهای این گفت و گو افزودند. آقایان دکتر باقر غباری استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه‌ تهران،سید علی محمودی معلم،مربی و مشاور تربیتی،جواد محقق‌ شاعر،نویسنده و معلم و علی اکبر کسائیان نویسنده و روزنامه‌نگار که هر کدام در مقاطعی از زندگی خود از محضر استاد شکوهی‌ بهره برده‌اند،یاران ما در سامان دادن این گفت و گوی خواندنی‌ بودند که از همه آنان سپاسگزاریم.

صفحه:
از 5 تا 17