Skip to main content
فهرست مقالات

ملکوت شرق و اقلیم خیال غرب

نویسنده:

(7 صفحه - از 6 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : هنر، شرق، ملکوت شرق و اقلیم خیال، ماتیس، شرق و اقلیم خیال غرب، نقاشی، ایران، شمال افریقا، اسلامی، هنر ایران

خلاصه ماشینی:

"» طبیعی است با رویکرد به ذهن‌گرایی هنرمندان پیشرو سده نوزدهم از هلنیسم منجمدی که در قالب آکادمیسم تبلور می‌یافت روی برتافته و آرمان خود را در جهانی فراتر از جهان عینی-مادی بجویند;جهانی که قادر بود بسیاری‌ از نیازهای ذهنی و دنیای خیال آنها را اضا نموده،فضایی‌ نوین و تجربه‌نشده‌ای از این‌رویکرد فرادست آورده‌ و ساختارهای موردنیاز زبان و بیان نوین را فراهم آورد. اگر از دلاکروا به‌عنوان نخستین هنرمندی یاد می‌شود که در اوایل سده نوزدهم، برای رهیافت و الهام به‌ فرهنگ شرقی و به‌ویژه‌ اسلام،به شمال افریقا روی‌ آورد،در نیمه دوم سده‌ نوزدهم،این شخصیت پیشرو و ممتاز«گوگن(O11O)»است‌ که با تلاش‌هایش آخرین‌ ضربات را به جهان‌بینی‌ هلنی(در تصویر)وارد ساخت و با تأثیر گرفتن از فرهنگ شرق و به‌ویژه‌ ایران،پایه‌های اساسی‌ زبان و بیان را در هنر نو فراهم آورد. صرفنظر از آثار نقاشی که روابط بین اجزا و (به تصویر صفحه مراجعه شود) درخشش نور و رنگ آن‌ خاطره نقاشی شرقی را در ذهن بیدار می‌سازد،گوگن‌ در موارد بسیار،به صراحت‌ نظریاتش را در این زمینه‌ آشکار کرده و نوشته است: «رنگ به تنهایی ابزار مطیع‌ چشم است که قادر است با نیروی تداعی‌کننده‌اش ذهن‌ را به سیلان درآورد،رویاهای‌ ما را آذین بخشد،و دروازه‌های ناشناخته را به‌ به سوی دنیای رمز و به‌ بی‌نهایت بگشاید. » چند عامل حرکت و سفر ماتیس به شمال افریقا(بخوانید شرق)را سرعت بخشید: -تجربه سفر دلاکروا به شمال افریقا در سال 1832 و رویکرد به اقلیم خیال و ذهن: -نمایشگاه هنر اسلامی مونیخ در سال 1910; -کتاب پیر لوتی(مراکش،1889); (به تصویر صفحه مراجعه شود) -سفر دوست و همکارش البر مارکه،در سال 1910،به‌ مراکش: -و بلاخره جست‌وجو برای یافتن بیانی نو و فردی در تصویر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.