Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی هنرهای تجسمی در اسلام

نویسنده:

(6 صفحه - از 32 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : هنر، اسلامی، مبانی هنرهای تجسمی در اسلام، توحید، هنر اسلامی، باطن، معماری، وحدت آثار هنری اسلام، تزیینات، حق

خلاصه ماشینی:

"از آن نقطه که خطش مختلف بود نخستین جنبشی کامد الف بود بدان خط چون اگر خط بست پرگا ربسیطی ز آن دویی آمد پدیدار سه خط چون کرد بر مرکز محیطی‌ به جسم آماده شد شکل بسیطی خط است آنکه بسیطی آنگاه اجسام‌ که ابعاد ثلاثش کرده اندام توان دانست عالم را به غایت‌ به این ترتیب ز اول تا نهایت (به تصویر صفحه مراجعه شود) نور و سیر بع باطن روح هنر اسلامی‌ سیر از ظاهر به باطن‌ اشیاء و امور در آثار هنری است. از اینجا صورت خیالی هنر اسلامی متکفل‌ محاکات و ابداع نور جمال ازلی حق‌تعالی است؛ نوری که جهان در آن آشکار می‌شود و حسن و جمال‌ او را چون آیینه جلوه می‌دهد. » چنین وضعی در اسلام و فرهنگ و تمدن اسلامی‌ سبب می‌شود که هنر اسلامی برخلاف هنر مسیحی‌ صرفا بر باطن و عقبی تأکید نکند و یا چون هنر یهودی تنها به دنیا نپردازد،بلکه جمع میان دنیا و عقبی‌ کند و در نهایت هر دو جهان را عکس و روی حق‌ تلقی کند: دو جهان از جمال او عکسی‌ عالم از روی او نموداری است و ضمن آنکه اصالت به عقبی در برابر دنیا دهد هر دو را فدای عشق حق بداند: جهان فانی و باقی،فدای شاهد و ساقی‌ که سلطانی عالم را طفیل عشق می‌بینم ادامه دارد پی‌نوشت‌ها: (1)-«پرایس،کریستین»،تاریخ هنر اسلامی،ترجمه«مسعود رجب‌نیا»،تهران، علمی و فرهنگی،1364،ص 50 (2)-«تجویدی،اکبر»،نقاشی ایرانی از کهن‌ترین روزگار تا دوران صفویان، تهران،فرهنگ و هنر،1355،ص 61-62 (3)-«کونل،ارنست»،هنر اسلامی ترجمه«هوشنگ طاهری»،تهران، مشعل آزادی،1347،ص 7 (4)-«غزالی،امام محمد»،کیمیای سعادت،مقدمه«محمد عباسی»،تهران،زرین،1361،ص 358 (5)-«ابن خلدون»،مقدمه تاریخ العبر،ترجمه«محمد پروین گنابادی»،تهران، بنگاه ترجمه و نشر،1359،ج 2،ص 806-809 (6)-توضیح الملل در ترجمه الملل و النحل،به تصحیح«جلال نائینی»،تهران، بی‌نام،1359،ج 1،ص 16"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.