Skip to main content
فهرست مقالات

تعامل عقلانیت غربی با اندیشه عارفانه شرقی

نویسنده:

(10 صفحه - از 60 تا 69)

کلید واژه های ماشینی : هنر، هاینس ماک، تزیین، نقاشی، رنگ، نور، انتزاعی، معماری، آثار هاینس ماک، ساختارهای طراحی هاینس ماک

خلاصه ماشینی:

"به‌ویژه بدون اسلیمی این امر امکان‌پذیر نبود،زیرا«قصد ندارد اشیاء را تجدید تولید کند (به تصویر صفحه مراجعه شود) و یا آنها را همان‌گونه نمایش دهد که به چشم جلوه‌ می‌کنند»بلکه هنرمند بیشتر تلاش می‌کند«با انتزاع به‌ بعدی عمیق‌تر نزدیک شود8». و بحث جدیدی درمورد نقاشی موضوع‌دار(نیز می‌تواند)فقط در ارتباط با هنر زینتی و اهمیت آن برای هنر مدرن به نحو سودمند انجام‌ شود9» (به تصویر صفحه مراجعه شود) هاینس ماک با اثری که در سال 1953 آفرید با طرفداری‌ آشکارش از هنر زینتی،سهمی مستمر در این مباحثه داشته‌ است. هاینس ماک نیز در پیگیری طرح ستونهای بی‌انتهای‌ کنستانتین برانکوزی-ایده‌ای که قرابتی عجیب با طرح‌ آدولف لوز برای آسمانخراش شیکاگو تریبون دارد- ستونهای سر به فلک کشیده خود را با پرده‌ای ترام مانند پوشاند،به‌عنوان قطعه‌ای از ساختمان آنها که با افزایش‌ ارتفاع به‌طور مستمر تکرار می‌شود. هاینس ماک به وجه دیگری دیالکتیک‌ جسم مادی ابعاد ذهنی نیز اشاره می‌کند:«یک ستون از محوری قائم تشکیل می‌شود که بر روی آن صفحات‌ آینه‌ای به صورت عمودی،مانند بالهایی باریک،نصب‌ می‌شوند»از آنها انعکاس نور شدید خورشید ساتع می‌شود؛ میدانهای مختلف ارتعاش نور به حجمی از نور گسترش‌ می‌یابند که به‌طور دائم درهم می‌آمیزند. مشخصاتی که گوته برای هنر تزیینی برمی‌شمرد،در مورد چرخنده‌هایی نیز که هاینس ماک از دهه شصت می‌سازد نیز صدق می‌کند(شکل(به تصویر صفحه مراجعه شود))صفحان آینه‌ای از فولاد ناب با ساختاری در سطوح آنها که به صورت‌ صنعتی تولید شده‌اند آهسته در پشت صفحات نقش‌دار پلکسی گلاس می‌چرخند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.