Skip to main content
فهرست مقالات

بخشی از کتاب هنر اسلامی

نویسنده:

مترجم:

(5 صفحه - از 66 تا 70)

کلید واژه های ماشینی : فرش، پارچه، تزیین، بافت، منسوجات، تصویر، خیمه، رنگ، نقش مایه‌هایی، بافته‌ها نقش مایه‌های تکراری

خلاصه ماشینی:

"این شکل معمولی خیمه آسیای مرکزی است و در تعدای از تصاویر نسخ خطی اواخر قرن هشتم‌ نشان داده شده است. C. (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 4: پارچه ابریشمی،با موضوع لیلا و مجنون،طراحی شده‌ به وسیله قیاس،احتمالا متعلق به یزد،اواخر قرن دهم و اویل‌ قرن یازدهم،لیلا مجنون را در صحرای وحشی ملاقات می‌کند، از خمسه امیر خسرو دهلوی نگهداری می‌شود در: Musees Royaux d,Artet d,Hilstoir,Brussels (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 5: لباس جفت ابریشمی گلدوزی شده در بافتهای گلدار، احتمالا از یزد،قرن یازدهم،لباس جفت یک ساختار ترکیبی‌ از دو رنگ در یک بافت ساده است که پشت و روی آن همان‌ طرح را دارد ولی با رنگهای وارونه و برعکس‌ موزه ویکتوریا و آلبرت لندن. (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر شماره 7: فرش وگنر(باغی)، قسمت مرکزی ایران، نیمه دوم قرن یازدهم، فرش باغی شاید در زمان‌ فعالیتهای شهرسازی شاه عباس‌ صفوی پیشرفت کرده باشد، نقشه‌های آنها متأثر از نقاشیهای‌ کتب خطی است. از میانه قرن دهم و اوایل قرن‌ یازدهم هجری بافندگان نقش مایه‌هایی از تصاویر کتب خطی را مورد استفاده قرار دارند و پارچه‌های‌ ابریشمی با تصاویری از میهمانی‌های شکار و همچنین‌ مجنون در صحرایی احاطه شده به وسیله حیوانات، یا از شیرین در حال استحمام پوشیده می‌شد. اما استفاده از سنت بومی قفقازی بیشترین شهرت‌ را در تولیدات داشت و در ترکیبات استوار،خیرکننده‌ و پیچیده نقوش این نوع فرشها،می‌توان انعکاس‌ سلیقه و سبک دربار شیروان شاه(اواخر قرن نهم‌ هجری)را مشاهده کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.