Skip to main content
فهرست مقالات

زبان نوین تصویر در طراحی معاصر (قسمت پنجم)

نویسنده:

(4 صفحه - از 20 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : خط، تجسمی، بصری، نقاشی، زبان نوین تصویر، عنصر، تصویر در طراحی معاصر، زبان نوین تصویر طراحی، عنصر تصویری، حالت

خلاصه ماشینی: "یک‌ نقطه دارای انرژی تصویری است و هرگاه‌ برای قوهء بینایی مطرح شود و ادراک‌ گردد،موجودیت خود را اعلام کرده‌ است و در ضمن هرگاه شروع به رشد نماید جلوهء خط یا عناصر دیگر را به خود می‌گیرد. نقطه به صورت مثلث،دایره،چند ضلعی و غیره مطرح می‌شود،مانند شکل برگ،قطرهء آب،پرنده‌ای در آسمان،پنجره‌ای روشن از فاصله‌ای‌ دور و غیره که در طبیعت دیده می‌شود،ولی هر کدام‌ جلوهء بصری خاص و بیان تصویری ویژه خود را خواهد داشت. خط،نقطه‌ای است‌ که در اثر نیرویی که‌ از یک جهت به او (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1lوارد آمده،حالت ایستایی خود را از دست داده،به‌ صورت یک عنصر تصویری فعال درآمده است. این زمان حد گذشته و حال است و هنوز آینده‌ای برای خود متصور 2lنیست،و تنها هنگامی می‌تواند آینده‌ای را القاء کند که‌ ادامهء آن حرکت دوام داشته باشد،یعنی نگرنده حس‌ می‌کند که خط متوقف نشده و ممکن است تا بی‌نهایت‌ ادامه داشته باشد. 11 «شگفت‌ترین کیفیت خط قدرت آن است برای نشان‌ دادن حجم یا شکل مجسم،این کیفیت را خط فقط در دست بزرگترین استادان حاصل می‌کند و تجلی آن به‌ صورت انحرافات ظریف گوناگونی است که از خط مداوم یا مستمر صورت می‌گیرد،یعنی خط در لبهء اشیاء یک حالت عصبی و حساس پدا می‌کند:چابک و غریزی‌ می‌شود،و به جای تداوم و یا استمرار،درست در نقطه‌ای‌ که باید قطع شود،باز وارد بدنهء طرح می‌شود تا حالت‌ سطوح متقارب را بیان کند. نیز باید در ذهن داشت که هنر در چارچوب علوم ثابت قرار نمی‌گیرد و ممکن است تعریف و یا بیانی از خط،و یا دیگر اصول هنرهای تجسمی،در نمونه‌های بسیاری‌ مصداق پیدا کند،ولی در چند مثال دیگر و یا حتی شاید برای همان تعریف نه تنها مصداقی نداشته باشد،بلکه‌ عکس آن صادق باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.