Skip to main content
فهرست مقالات

فیروزه

نویسنده:

(4 صفحه - از 54 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : هنری، نقاشی، انسان، شعبده، مرگ، آشوب، موعود، عواطف، آثار، زمین

خلاصه ماشینی:

"ضربه‌ها و آسیب‌هایی که‌ این تردید و تحریف بر شاکلهء مستور اما محسوس‌ «اشراق»وارد کرد انسان معاصر خصوصا علاقه‌مند و متمایل به«هنر»را از مسیر واقعی آن‌که مرور خاطرات ازلی و روایت دوباره از سرچشمهء عواطف‌ انسانی است به اندازه‌ای محروم کرده که دغدغه‌های‌ بنیادین و ابدی را به ورطهء فراموشی سپرده است. طراحان آشوب پیش از آنکه‌ کارگردانان زیرک و توانایی باشند،بازیچه‌هایی فراوان، ارزان و بسیار انعطاف‌پذیر داشته‌اند و انسان که به‌ خاطر مصون ماندن فطری از فروپاشی ذهن و قوا در برابر مصائبه،ماهیتا اهل سیاه است همواره از همین‌ ویژگی لازم اما حساس خود آسیب و خسارت دیده است. در چنین هنگامه و آشفته‌بازاری از تردید و تحریف‌ و سیاست‌زدگی و انحطاط آیا می‌شود از هنر و هنرمند حقیقی سخن گفت؟در میان ما کدامیک-در هر پیشه و مقام و موقعیتی-به گونه‌ای زندگی می‌کند که آن ذخیرهء همه ادیان و آیات،آن روح ارجمند و دلیر و مهربان‌ روی او حساب کند؟آیا-هنرمندان معاصر با ایسم‌ها و جریانات به ظاهر نوین و مستعمل بیگانه بیشتر نسبت‌ دارند و یا با حقیقت؟آیا من گرفتار در الفاظی مثل عینیت‌ و ذهنیت می‌توانم از ابعاد حقیقت سخن بگویم؟آیا رنگهایی که من نقاش آنها را مصرف می‌کنم و با قلم‌ روی بوم خود می‌نشانم رنگی دارد و یا نیرنگ و حقه‌بازی‌ است؟البته در این معنی که اساس هنر و هنرمندی شعبده‌ است حرفی نیست اما اسیر شعبده شدن،شعبده‌باز و شعبده‌ساز شدن یک چیز است و از شعبده-تسلط بر فن‌ 2lو شیوه‌گری-در راه جستجویی معنایی،یافت آینه‌ای، مواجهه با منظری متفاوت و از این قبیل استفاده کردن‌ چیز دیگری."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.