خلاصه ماشینی:
"جای تعجب نیست که در این شرایط صحنه هنر فرانسه سریعا با جدالهای قلمی مسموم شود،جدالهای قلمی که در تمام طول سالهای پنجاه درباره فیگوراتیو و آبستره،آبستره هندسی و اکسپرسیونیسم مینویسند،به علاوه در این میان پیروان رئالیسم سوسیالیست نیز که مورد ستایش و حمایت کمونیستها میباشند،از چنگال قلم آنها در امان نمیمانند.
اگرچه در این فصل تنها از اکسپرسیونیسم فرانسه اروپا صحبت میکنیم اما تشریح جریانی بسیار اکسپرسیونیست که با نماد«کبری» (COBRA) مشخص میشود و همچنین شیوه هنری هندسی که همچنان رو به ترقی و تکامل دارد،در فصول آینده امری کاملا ضروری است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحقق آزادی،آرزوی احیای هنر سنتی فرانسه را با دیگر در دلها زنده میکند و تعداد بسیاری از هنرمندان خواستار بازگشت به هنر سنتی فرانسه که برای آنها به مفهوم رئالیست و کلاسیک میباشد،میشوند (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این چکیده تاریخ هنر باید یادی نیز از«اشنایدر» (Schneider) ،«پراسینوز» (Prassinos) ،«برتینی» (Bertini) و«جانکینز»آمریکایی و«هانری میشو»،شاعری که رابطه نزدیکی با«وولز»دارد،بکنیم.
لازم به ذکر است که این گروه پیشتر در سالهای جنگ شکل گرفته بوده است و این هنرمندان در راستای حرکت تدریجی خود به سوی هنر آبستره همواره نیم نگاهی نیز به چشماندازها و فیگوراسیون نیز داشتهاند.
نسل دوم هنرمندان اکسپرسیونیست آبستره قبلا اشارهای داشتیم که موفقیت بزرگ هنر آبستره در دوره پس از جنگ باعث شد هنرمندان بسیاری به تقلید از آن روی بیاورند که بعضا از نظر استعداد و ذوق هنری چیزی از پیشکسوتان خود کم نداشتهاند و تنها تفاوت آنها تاخیر در زمان حضورشان میباشد،بدین ترتیب نوعی جابجایی در شیوه این نقاشی پدید آمده و چهرهای کلاسیک بدان میبخشد."