Skip to main content
فهرست مقالات

خیابان های پرچم آذین

نویسنده:

(8 صفحه - از 58 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : رنگ، خیابان، هنر، نقاشی، پیکاسو، پرده، بندر، پرچم آذین، قرمز، مارکه

خلاصه ماشینی: "«در پردهء چهاردهم ژوئیه» سطوح رنگی،نا معلومی خطوط بین اشکال و آدم‌ها و حالت چرخش قلم،آثار رنوار را یادآور شده و واماندگی‌ و سرخوردگی شخصیت‌ها و حرکات یاءس‌آلود آن‌ها، نقاشی‌های لوترک را به خاطر می‌آورد،هرچند از نظر انتخاب نوع رنگ و به کار گرفتن حالت تضادهای تیرگی‌ و روشنی و استفاده از رنگ‌های قرمز-قهوه‌ای تیره در زمینه و خطوط کناره‌نما و قرمزهای تند و زرد-نارنجی‌ محصور شده در لباس‌ها و پرچم‌ها،تفاوت‌های چشمگیری‌ با آثار هر دو هنرمند یاد شده،نشان می‌دهد. شخصیت‌ها در نیمهء پایینی تابلو قرار دارند و پرچم‌ها،ساختمان‌ها،سطوح‌ تیرهء درختان و آسمان سفید-آبی،نیمهء بالایی اثر را (به تصویر صفحه مراجعه شود) می‌پوشانند،اما هنرمند به طریق همسانی رنگ پرچم‌ها در بالا و رنگ لباس آدم‌ها در پایین،ادامهء سطوح قرمز و آبی‌ بیرق‌ها از بالا و پایین و قطع کردن خط افق به طریق‌ آن،ارتباط و هماهنگی بخش‌های مختلف کادر را برقرار کرده است. شاید تسلط شخصیت‌ ماتیس و اشتهار وافر و توان بی‌منازع او،مانع درخشش‌ و اشتهار هنرمندانی چون مانگین بوده است که به نوعی‌ در جوار و کنار او فعالیت می‌کردند،یا شاید مانگین از (به تصویر صفحه مراجعه شود) جمله هنرمندانی بوده که در سال‌های بعد از طلوع و افول‌ فوویسم،استمرار و پیگیری لازم را در کارشان نداشته‌اند؛ زیراکه اوج فعالیت فووها،از سال 1904 تا 1907 بود و پس‌ از آن،هریک از هنرمندان،به راهی رفتند و بعضی نیز تقریبا برای همیشه یه به حالت متناوب با نقاشی فاصله‌ گرفتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.