Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نقوش پرنده بر روی ظروف سفالی ایران

نویسنده:

(6 صفحه - از 6 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : سفالهای ،پرندگان ،نقش پرنده ،ظروف سفالی ایران ،بررسی نقوش پرنده ،نماد ،نقوش ،ظروف ،بررسی مفاهیم نمادهای مهر ،هنر ،مفاهیم نمادهای مهر و ماه ،ایران ،بال ،عقاب ،بهناز عبد اللهیان ،لعاب ،ساسانی ،رنگ ،تزئینی ،ظروف سفالی ایران دکتر محمد ،کلاغ ،آب ،تاریخ ،نقاشی ،خورشید ،انسان ،تاریخ هنر ایران ،تاریخ صنایع ایران ،بال پرنده ،نقوش حیوانی

خلاصه ماشینی:

"بررسی‌ نقوش پرنده‌ بر روی ظروف سفالی ایران‌ دکتر محمد خزائی شیلا سماوکی مقدمه: با مروری بر سفالهای مکشوفه از درون مختلف در سرزمین پهناور ایران،نقوش بسیاری را می‌بینیم که یکی از آنها پرنده‌ است. 7سفالهای بدست آمده از ماوراء النهر و ترکستان سفالهایی ساده هستند که اغلب زمینهء سیاه‌ یا خاکستری دارند و نقشهای گیاهی،باد زنهای نخلی‌ (پالمت)و اشکال حیواناتی همچون مرغابی و مرغ سقا و نیز خطوط کوفی بر روی آنها نقاشی شده است و همه دور یک مرکز قرار دارند. 15 شرایط مختلفی در بوجود آمدن نقشهای گوناگون‌ در تمدنهای دوران باستان ایران نقش داشت که از آن‌ جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:نیازهایی که‌ انسان در زندگی روز مره داشت؛زندگی در طبیعت و مواجهه با ناشناخته‌های آن همچون کوه،خورشید،ماه، آتش،و یا باران،سیل و زلزله،... به همین دلیل پرندگان و حیوانات با مفاهیم خاص‌ تبدیل به نماد می‌شدند و گاه بر روی ظروف سفالین‌ نقاشی می‌شدند و گاه خود ظرف به شکل آنها ساخته‌ می‌شد که شاید آن حیوانات نگهبان مایع متبرک داخل‌ ظرفها باشد. 31 نقش کلاغ از دیگر نقوش پرندگان است که بر روی‌ سفالها به چشم می‌خورد. طرحها بر روی این سفالها کتیبه‌های‌ بسیار ساده،گلها و اسلیمی‌ها و با پرندگان هستند که‌ همگی بسیار ساده با ترکیب بندی بسیار خاص کار شده‌اند. گاه به تنهایی و گاه در ترکیبی با دیگر نمادها و نقوش قبل و بعد از اسلام این نظریه مستشرقین‌ که معتقد هستند منع ترسیم حیوانات جاندار در اسلام‌ هنرمند مسلمان را به سمت تجرید و ساده کردن نقوش‌ حیوانی سوق داده است،می‌توان یک نظریهء باطل‌ داشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.